پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مدیرکل سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر دولت بخواهد به هر سهامدار یک میلیون تومان پرداخت کند، به 49 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد که تامین آن در شرایط فعلی از هیچ منبعی در داخل دولت امکان‌پذیر نیست.

حسن خوشپور مدیرکل سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» درخصوص وعده وزیر اقتصاد برای پرداخت سود یک میلیونی و دو میلیونی به سهام عدالت اظهار داشت: رقم یک میلیون یا دو میلیون تومان عنوان‌شده سود سهام نیست. ارزش اسمی هر برگه سهام عدالت از ابتدا 10 میلیون ریال تعیین شد و به هر فرد تعلق گرفت. ارزش 10 میلیون ریال هم هیچ مبنایی نداشت.

وی افزود: در برخی از محاسبات ارزش شرکت‌های دولتی را 140 میلیارد دلار در نظر گرفتند و در آن زمان چون نرخ ارز حدود 10 هزار ریال و جمعیت کشور هم حدود 70 میلیون نفر بود، به‌طور بسیار ساده معادل ریالی 140 میلیارد دلار را میان 70 میلیون نفر تقسیم کردند و ارزش سهام قابل واگذاری را ابتدا دو میلیون تومان و سپس هر برگه سهام عدالت را یک میلیون تومان تعیین کردند. 

وی اضافه کرد: ارزش سهام عدالت هم هیچ ارتباطی با شرکت‌های داخل پرتفوی سهام عدالت و ارزش سهام آنها ندارد. بنابراین ارزش بازاری سهام عدالت در حال حاضر مشخص نیست و به همین دلیل است که امکان خرید و فروش آن در بازار وجود ندارد.

مدیرکل سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه موضوع مطرح‌شده از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی پرداخت وجه بابت سود سهام عدالت نیست گفت: این موضوع، بابت ارزش آن است که همان یک میلیون تومان یا دو میلیون تومان عنوان شده است. البته اگر سهام عدالت هویت و اصالت می‌داشت در خرید و فروش آن در زمان حال باید ارزش روز آن در نظر گرفته می‌شد. 

خوشپور افزود: در حالی که امکان این ارزش‌گذاری وجود ندارد چون نه‌تنها ارتباط بین سهام عدالت و سهام بنگاه‌های اقتصادی مشمول در حال حاضر مشخص نیست بلکه ارزش سهام عدالت باید در سبدی متشکل از سهام 60 شرکت مشمول مشخص شود. 

وی اضافه کرد: موضوع سهام عدالت و پیامدهای مختلف آن بسیار پیچیده و مبهم است و به‌راحتی نمی‌توان برای آن سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کرد. 

مدیرکل سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تعداد دارندگان سهام عدات گفت: بر اساس اطلاعات موجود در حال حاضر بیش از 49 میلیون نفر در جدول مالکان سهام عدالت هستند. 

خوشپور افزود: اگر دولت بخواهد به هر سهامدار یک میلیون تومان پرداخت کند و به‌گونه‌ای سهام عدالت را از مردم خریداری کند به 49 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد که تامین آن در شرایط فعلی از هیچ منبعی در داخل دولت امکان‌پذیر نیست. 

وی اضافه کرد: در صورتی‌که نرخ متعارف 15‌درصدی برای سود سهام عدالت در نظر گرفته شود برای پرداخت سود سهام یک سال بیش از 73 هزار و 500 میلیارد ریال پول لازم است که تامین این مقدار در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. در صورتی‌که سهام شرکت‌های مشمول برنامه توزیع سهام عدالت در فرآیند فروش در بازار قرار گیرد همه شرکت‌های مشمول سهام عدالت بورسی نیستند، بازار سهام و سرمایه کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مدیرکل سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در حقیقت برنامه توزیع سهام عدالت دارای پیچیدگی‌ها و ویژگی‌های خاص است که از هر نظر برای نظام اقتصادی کشور مشکل‌زا و دارای پیامد منفی است.