در حالی حدود شش سال از پرداخت یارانه های نقدی میگذرد که همواره منابع ناشی از تغییر قیمت حامل های انرژی حتی به اضافه آن منابع قانونی قابل صرف از خزانه دولت برداشت شده و به توزیع نقدی اختصاص پیدا کرده که بخش های تولیدی و رفاهی از جمله سلامت که در قانون مورد توجه قرار گرفته و تا ۳۰ درصد درآمدهای هدفمندی سهم می برد، مبلغ خاصی دریافت نکرده و از قانون جامانده است.

این در حالی است که نوبخت، در تازه‌ترین اظهارات خود وعده داده که بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان به بیمه سلامت کمک خواهد شد تا بتواند پرداخت‌هایش را به روز کند.

در مجموع تا کنون بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه های نقدی پرداخت شده و ماهانه تا ۳۴۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت به بیش از ۷۵ میلیون نفر هزینه می شود.

 با این حال با وجود الزام قانون بودجه امسال به حذف چند گروه درآمدی یارانه‌بگیر که تا ۲۴ میلیون نفر را پوشش می دهد تاکنون دولت اعلامی مبنی بر اقدام برای حذف این تعداد که البته با تصویب آن مخالف بود، نداشته است. ولی آخرین آمارها حاکی از آن بوده که از سال گذشته تا کنون حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر حذف شده اند. این در حالی است که تعداد حذف شده ها بیش از چهار میلیون نفر بوده ولی با اعتراض های انجام شده و بررسی از سوی سازمان های ذیربط، بخشی از آنها به فهرست سازمان هدفمندی برگشته‌اند.

این در حالی است که در ماه بیش از 74 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می کنند و از این میان تنها در مرداد ماه براساس اعلام دولت 200 هزار نفر از لیست دریافت یارانه حذف شدند که از این رقم 100 هزار نفر جز اقشار و مسولین دولتی بوده‌اند و 100 هزار نفر از افرادی بودند که جز اقشار پردآمد به شمار می‌آیند که از میان این افراد تنها 20 درصد به حذف یارانه خود اعتراض کرده‌اند و مابقی نیز امیدی به بازگشت یارانه خود نداشته‌اند.

علاوه بر این نوبخت سخنگوی دولت نیز در صحبت‌های خود معیار سنجش‌ دهک‌های پردرآمد تغییر و افراد دارای درآمد ماهیانه 3 میلیون و 500 هزار تومان در شهرهای بزرگ پردرآمد محسوب نمی‌شوند و معیار سنجش تغییر کرده است.

با این وجود براساس گفته‌های وزیر کار  تا انتهای هدفمندی یارانه‌ها باید 6 میلیون نفر از لیست دریافت یارانه حذف شوند.

با این وجود پیش بینی می‌شود «شصت و نهمین» مرحله یارانه نقدی مربوط به آبان ماه 95 به ازاء هر نفر 45 هزار و 500 تومان، ساعت 24:00 روز چهارشنبه مورخ 1395.08.26 به حساب سرپرستان محترم خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

مبلغ یارانه نقدی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی همانند ماه‌های گذشته 45 هزار و 500 تومان است.