صنعت لوازم خانگی یکی از رشته‌های شتاب دهنده توسعه صنعتی است و سهم قابل قبولی در اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده در صنایع فولاد، پتروشیمی، مس و... دارد و از دیدگاه کارشناسان امر یکی از صنایع مهم و بزرگ کشور محسوب می شود.

براساس آمار، گردش مالی لوازم خانگی کشور سالانه بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان است که از این میزان  تنها کمتر از 5 هزار میلیارد تومان نصیب تولید کنندگان داخلی می شود و مابقی آن جیب شرکت های خارجی را پر می کند و در این بین تعطیل شدن بزرگترین کارخانه لوازم خانگی کشور(ارج) مهر تاییدی بر بی مهری های صورت گرفته به بازار لوازم خانگی است.

براساس این گزارش تولیدکنندگان داخلی معتقدند  کفه ترازوی رقابت در بازار لوازم خانگی  به سمت تولیدکنندگان خارجی سنگینی می کند چراکه خلا های قانونی و قوانین ناکارآمد نتوانسته جلوی قاچاق و سوءاستفاده برند های خارجی را  بگیرد.

 

** شرایط نابرابر رقابت تولیدکنندگان داخلی و خارجی 

حمید رضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ضمن تاکید بر این که رقابت میان تولید کنندگان داخلی و خارجی در شرایط نا برابری قرار دارد افزود: ارج نمونه بارز نابرابری رقابت میان تولید کنندگان داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: چالش دیگری که این صنعت با آن دسته و پنجه نرم می کند در بخش واردات است.

لازم به ذکر است که تولید کنندگان داخلی بر این عقیده هستند که مونتاژکاران ادعای  تولید محصولات خارجی را  در داخل کشور دارند اما این به معنای تولید نیست چراکه تمامی قطعات را به صورت جداگانه وارد کشور می کنند و از این شیوه قانون را دور می زنند.

در همین ارتباط محمد حسن قهاری عضو انجمن صنایع لوازم خانگی در این خصوص با طرح این پرسش گفت:چرا باید برای 20 سال بازار ما به شکلی بلامنازع در اختیار برندهای کره ای باشد.

وی ادامه داد:چرا این برندها پس از 20 سال هنوز در راستای انتقال فناوری و تجهیزات و ماشین آلات تولید قطعات مورد نیاز قدمی برنداشته اند؟ جواب این سوال آن است که این امر از سودشان می کاهد.

قهاری تصریح کرد: با واردات به صورت قطعات نیمه منفصل و قطعات کاملا منفصل تعرفه 85 درصدی واردات را دور می زنند و با تعرفه 35 و 15 درصد کالایشان را وارد می کنند.

گفتنی است در حال حاضر علی رغم وجود تعرفه 85 درصدی برای ورود لوازم خانگی، وارد کنندگان برندهای خارجی از قوانین و عدم شفافیت اطلاعات تجاری و اقتصادی در کشور سو استفاده کرده و با وارد کردن قطعات به صورت کاملا منفصل و یا نیمه منفصل از مبادی وارداتی مختلف و تحت عناوین متفاوت و مونتاژ آن در داخل سود سرشاری را نصیب خود می کنند.

** مونتاژ کاری به صرفه تر از تولید

محمد حسن قهاری تولید کننده لوازم خانگی با اشاره به میزان تعرفه واردات  لوازم خانگی اظهار داشت: قوانین تعرفه ای کشور مونتاژ کاری این محصولات را مقرون به صرفه کرده و اکنون اغلب تولید کنندگان برای سود جویی بیشتر ، واردات قطعات یخچال فریزر یا سایر لوازم خانگی که تعرفه پایین‌تر دارد و مونتاژ و عرضه آن در بازار داخلی را مقرون به صرفه تر از راه اندازی برخی خطوط تولید می دانند.

وی تصریح کرد: بسیاری از برندهای خارجی نیز در انتقال مواد اولیه و دانش فنی ساخت قطعات به تولید کنندگان داخلی بهانه تراشی می‌کنند که باید با تصویب قوانینی از سود جویی آنها جلوگیری کرد.

نباید فراموش کنیم که ممنوعیت کامل واردات اگرچه ممکن است سیاست درستی نباشد اما رها کردن بی حد و مرز آن نیز ضربات جبران ناپذیری به صنعت و اقتصاد کشور وارد می کند و با ادامه این روند باید در آینده شاهد تعطیلی واحدها و کارخانه های لوازم خانگی دیگری همچون ارج باشیم.