به گزارش پارس به نقل از مهر، اصغر فخریه کاشان با اشاره به امضای ۴ قرارداد حمل و نقلی در فرانسه، اظهار داشت: دو قراداد با شرکت ایرباس منعقد شده که یکی از آنها به صورت همکاری جامع با ایرباس در بخش هوایی در مورد مسایل مختلف از جمله تعمیر و نگهداری، خدمات و تامین قطعات، مدیرت و حتی کمک به وضعیت فنی هوایی کشور است.

وی بابیان اینکه ایرباس قرار است با شرکت‌های دانش بنیان ایرانی هم همکاری کند، افزود: براین اساس، شرکت ایرباس با شرکت‌های داخلی که توان ساخت برخی قطعات هواپیما را دارند و می توانند این قطعات را به خارج از کشور صادر کنند، همکاری می‌کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل ادامه داد: حتی شرکت ایرباس می‌تواند گواهی بگیرد برای اینکه این شرکت‌ها محصولات‌شان را صادر کنند و حتی قرار شده است که این شرکت فرانسوی هم برخی از این قطعات را خریداری کند.

فخریه کاشان با بیان اینکه مقرر شده است ایران ۱۱۸ فروند ایرباس از این شرکت خریداری کند، اظهار داشت: این هواپیماها به تدریج تا سال ۲۰۲۳ وارد کشور می شوند، ضمن آنکه برای تامین نیازهای ما تا ۷ سال آینده هم تعدادی از این هواپیماها در دسته های مختلف وارد کشور خواهد شد.

وی، عمده این هواپیماها را مدل‌های ۳۲۰ و ۳۲۱ عنوان کرد و گفت: این هواپیماها برای پروازهای داخلی استفاده می‌شود و حتی برای پرواز به کشورهای همسایه ایران هم مناسب است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل به ورود هواپیماهای پهن پیکر به کشور اشاره کرد و افزود: دسته دیگر هواپیماهای پهن پیکر و دور برد است که به کشورهایی مانند چین، ژاپن و در صورت انجام توافق به کانادا و آمریکا پرواز خواهد کرد.

فخریه کاشان، دسته سوم را ورود هواپیماهای بسیار مدرن دانست و اظهار داشت: هواپیماهای مدل ۳۵۰ و ۳۸۰ هم که از سال‌های دورتر یعنی تا سال ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تحویل ایران می‌شود، چرا که این هواپیماها نیاز به باند مخصوص، خدمات و تعمیرگاه‌های مخصوص است که باید این شرایط فراهم شود.

وی ادامه داد: شرکت ایرباس متعهد شده است که این شرایط را در ایران فراهم کند و با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران، این هواپیماها را دارند، ممکن است به تعداد محدودی در سال‌های آینده وارد کشور شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با بیان اینکه تا پایان اسفندماه امسال حداقل یک فروند هواپیما ایرباس ۳۳۰ وارد کشور می‌شود، گفت: تا یکسال آینده احتمالا ۱۵ فروند ایرباس تحویل کشور می‌شود، البته هنوز ارزش کل قراداد با ایرباس به طور دقیق مشخص نیست، زیرا قیمت‌ها باید در زمان ساخت براساس امکاناتی که طرف ایرانی برای هرکدام از هواپیماها انتخاب می‌کند، تعیین شود.

مقایسه قیمت هواپیمای نو با دست دوم

فخریه کاشان با اشاره به قیمت چندبرابری هواپیماهای دست دومی که در دوران تحریم خریداری شده بود، گفت: در زمان تحریم یک فروند ایرباس ۳۲۰ یا ۳۲۱ با عمر ۱۰ تا ۱۵ ساله بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون یورو خریداری می‌شد در حالی که الان یک فروند هواپیما نو از این نوع بین ۴۲ تا ۴۴ میلیون دلار قیمت دارد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل به قرارداد دیگر دولت با شرکت فرانسوی بوئیگ اشاره کرد و گفت: براساس قرارداد، این شرکت فرانسوی با شرکت شهر فرودگاهی ایران، یک شرکت تاسیس می‌کنند که ۶۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به ایران است و مطابق با آن، طرح توسعه فرودگاه امام اجرایی می‌شود اما شرط این است که طرف خارجی ۱۰۰ درصد پول را وارد این شرکت کند تا فرودگاه ساخته شود. در همین حال، پس از ساخت، بهره برداری به صورت BOT خواهد بود اما اداره فرودگاه به صورت مشترک با طرف ایرانی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید ۳ ماهه طرفین کارهای مهندسی و مطالعاتی را انجام دهند و مناقصه برگزار شود تا سهم بزرگی از ساخت به دست پیمانکاران داخلی انجام گیرد، گفت: براساس قرارداد تا سال ۲۰۲۵ باید ظرفیت فرودگاه امام به ۴۵ میلیون مسافر برسد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به قرارداد توسعه فرودگاه مشهد و اصفهان اشاره کرد و گفت: این قرارداد با شرکت ونسی فرانسه به امضا رسیده است که در این قرارداد هم در مدت ۳ ماه باید طرفین کار مهندسی را انجام دهند و پروژه از سوی پیمانکار ایرانی انجام گیرد.

فخریه کاشان به قرارداد با شرکت‌های ایتالیایی هم اشاره کرد و افزود: مقرر شده است شرکت‌های ایتالیایی در هفته آینده به ایران سفر کنند و قراردادها در ایران به امضا برسد.