پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید تدابیری را برای تداوم استفاده از کارت‌های سوخت در نظر بگیرد و کاری کند که این بستر همچنان وجود داشته باشد تا همیشه زیرساخت مدیریت مصرف انرژی و مانیتور مصرف و جلوگیری از قاچاق در دسترس باشد.

ناصر سودانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: برای طرح کارت هوشمند مصرف سوخت، میلیاردها تومان هزینه شده و روشن است که تنها یکی از مزیت‌های کارت سوخت، سهمیه‌بندی بنزین بوده و با تک‌نرخی شدن بنزین تنها یکی از مزایای آن به حاشیه می‌رود، اما دیگر مزایای آن به قوت خود باقی است.

وی افزود: یکی از مزایای کارت‌های سوخت نمایش دادن مصرف بنزین در کل کشور و همچنین مدیریت برای ایجاد شفافیت عرضه و تقاضای سوخت است که این دو جریان از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری می‌شود. 

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد کارت‌های سوخت از بین برود که البته چنین تصمیمی وجود ندارد، مدیریت و نظارت بر مصرف بنزین کشور با چالش مواجه شده و حتی شاید جلوگیری از قاچاق این محصول ممکن است به حاشیه برود و مشکلاتی را دربرداشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رصد آن لاین مصرف سوخت گفت: اکنون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با رصد مصرف روزانه بنزین کشور از طریق سامانه کارت سوخت می‌تواند سهمیه هر خودرو را بر‌اساس مصرف اعلام کند. 

سودانی افزود: در نتیجه مهم‌ترین طرحی که در این زمینه وجود دارد جلوگیری از قاچاق بنزین در کشور است که با تک‌نرخی شدن و همچنین رصد مصرف، این میزان کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: به همین دلیل باید حفظ کارت‌های سوخت از اولویت‌های دولت باشد تا آمار و ارقام این شبکه به صورت شفاف در اختیار مسئولان مربوط قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت پابرجا ماندن کارت سوخت گفت: ما نمی‌دانیم در آینده چه پیش خواهد آمد. توجه داریم که هنوز طرح هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل به انجام نرسیده و احتمال دارد در آینده‌ای نه چندان دور نیاز باشد مجددا طرح‌هایی برای مدیریت مصرف بنزین و دیگر سوخت‌ها از سوی دولت اعمال شود.

سودانی افزود: بنابراین از آنجا که زیرساخت اجتماعی این طرح جاافتاده و مردم شیوه استفاده آن را یاد گرفته‌اند و در کیف مدارکشان وجود کارت سوخت را برای سوختگیری ضروری می‌دانند، تداوم استفاده از آن برای آینده الزامی به نظر می‌رسد.