پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- پروانه رضازاده- خیلی وقت ها برای این که بدانیم قیمتِ روز خودروها در بازار چقدر است یا این که بدانیم بودجه مان چقدر با مبلغ خودروی مورد علاقه و توجهمان فاصله دارد، نگاهی به آگهی ها می کنیم و چرتکه می اندازیم. اما اخیراً اگر به هر دلیلی نگاهی به صفحات و سایت های خرید و فروش ماشین ها انداختید و با آگهی فروش خودروهای چندین میلیاردی برخورد کردید، زیاد تعجب نکنید. این روزها آگهی فروش یک بوگاتی ویرون 5.5 میلیارد تومانی توجه خیلی ها را جلب کرده و آه از نهاد آن ها که این سریع ترین سوپر اسپرت دنیا را می شناسند بلند کرده است. در این آگهی فروش، قیمت این خودرو با قدرت موتور بالا با پلاک گذر موقت وسرویس کامل با ضمانت تامین قطعات و تردد یکسال کامل بدون وقفه و رنگ سفید نقره ای کروم خاص با کیت گرند اسپرت تنها 5.5 میلیارد تومان اعلام شده که در صورت پرداخت 5درصد از کل مبلغ، بعد از 10 روز زیر پای خریدار خواهد بود. اگر از خواندن این آگهی متعجب شده اید صبر داشته باشید؛ بیشتر متعجب خواهید شد اگر بدانید که شهریور ماه 2 سال پیش آگهی دیگری برای یک فِراری 458 قرمز رنگ 8.5 میلیاردی در سایت های فروش خودرو همه را شگفت زده کرد. حالا دیگر شاید از دیدن ماشین های چند صد میلیونی مثل پورشه در مدل های مختلف و مازراتی و بنزهای مدل C و S و AMG و بی ام دبلیو های سری 6 و 4 خیلی هم شگفت زده نشوید وقتی که منتظر دیدن بوگاتی ویرون و فِراری در خیابان های شهر هستید. در این پرونده به بهانه این آگهی جنجالی مروری داریم بر خودروهای گران قیمیت در بازار ایران.

فروش بوگاتی میلیاردی

مظنه جهانی فراری چنده؟

ماشین بازها و عشق ماشین ها می دانند که غیر از بنز و بی ام دبلیو و لکسوس و فراری و پورشه و مازراتی و هَمِر که گهگاهی در کوچه و خیابان های شهرهای بزرگ کشور دیده می شوند، انواع و اقسام برندهای لوکس و گران قیمت و خاص خودروها در جهان هست که شاید خیلی از ما حتی اسم آن ها را هم نشنیده باشیم. خودروهای خاص با قیمت های خاص که حتی خیلی از مولتی میلیاردرهای دنیا هم فکر خریدشان را در سر ندارند؛ آستون مارتین، زنوو، مک لارن، پاگانی، بِنتلی، مِیباخ، لامبورگینی، رولزرویس، هنسی، فورد، جَگوار، بوگاتی، تسلا، اینفینیتی، شورلت، و دوژ تقریبا معروف ترین های این فهرست جذاب دست نیافتنی را تشکیل می دهند. خودروهای دست ساز و کم تعداد و محدود دنیا یا ماشین هایی با روکش طلا و جواهر هم که دیگر هیچ... یکسری قیمت این جا نوشتیم، زحمت تبدیل قیمت دلار به ریال و هزینه وارد کردن و گمرک و... با شما تا بدانید این خودروهای لوکس در داخل چقدر آب می خورد:

* لامبورگینی ایتالیایی را همه ما حداقل در بازی های رایانه ای از نزدیک دیده ایم. قیمت پایه مدل ونینو رودسترش سرسام آور است. 4.5 میلیون دلار رقمی نیست که چشمان آدم را از تعجب گِرد نکند. اما شاید برای یک ماشین با قدرت موتور 750 اسب بخار و قدرت سرعت 221 مایل در ساعت، رقم چندان غیر منصفانه ای نباشد.

* بوگاتی ویرون یک اغواگر فرانسوی است که با موتور 1.200 اسب بخاری اش تنها در طول مدت زمان 2.6 ثانیه به شتاب 100 کیلومتر در ساعت می رسد و می تواند با سرعت 255.5 مایل در ساعت؛ به عنوان سریع ترین سلطان جاده ها براند. اگر برنامه خریدش را دارید باید حدود 7 میلیارد تومان هزینه کنید.

* فراری هم ایتالیایی است که با مدل های مختلفش همیشه به عنوان یکی از گران قیمت ترین های دنیا شناخته می شود. فراری مدل 599 با ارزش 2 میلیون دلار، یک فوق سوپر اسپرت تندروی یاغی است که گویی ماشین های فرمول یک را به زانو در می آورد.

* زِنوُ را نمی شناسید؟ یک برند تازه تأسیس دانمارکی است که توانسته، نام خود را با مدل ST1 خودش در بین فهرست گران قیمت ترین و جذاب ترین خودروهای دنیا بگنجاند. این خودرو فقط در طول 3 سال و سالی 15 دستگاه تولید می شود و برای رسیدن به شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، تنها به 8.9 ثانیه زمان احتیاج دارد. قیمتش هم یک میلیون و 800 هزار دلار است.

* آستون‌مارتین یکی دیگر از برندهای انگلیسی گران قیمت جهان است که مدل وان را به عنوان یکی از دشوارترین تولیدات خود معرفی کرده است. این مدل دارای قوی‌ترین پیشرانه تنفس طبیعی جهان است و شاید مبلغ یک میلیون و چهارصدهزار دلار برایش چندان دور از ذهن نباشد.

* پاگانی ایتالیایی برای مدل هوآی که آن را الهه باد می داند و به سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ۳/۳ ثانیه می رسد، یک میلیون و 300 هزار دلار ارزش گذاری کرده است. این برند در مدل زوندا اف خود موتور12 سیلندر تعبیه کرده است و با بدنه و رینگ هایی از جنس ترکیب فیبرکربن تیتانیوم، قیمت 667 هزار دلار را برای آن درنظر گرفته است.

* زادگاه پورشه آلمان است و همین برای این که بدانیم این خودروی پرطرفدار و شیک، چقدر توانمند و قابل اعتماد است، کافی است. قیمت مدل spyder 918 که به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در 2.9 ثانیه می رسد و سرعت نهایی‌اش ۳۳۰ کیلومتر در ساعت است، معادل یک میلیون دلار است.

* برند مک لارن با مدل اف 1 یکی از پیشرفته ترین خودروهای اسپرتی است که تا به حال ساخته شده است. خرید این خودروی ظریف که به خاطر استفاده از عنصر منیزیم و طلا در بدنه آن از وزن کم تری در مقایسه با دیگر خودروها برخوردار است، 970 هزار دلار هزینه برمی دارد.

گران ترین خودروها در بازار ایران

خودروهای لوکس و گران قیمت روز دنیا با وجود وضعیت سخت اقتصادی کشورهمچنان در خیابان های شهر چشم نوازی می کنند و سطح توقعمان را از ماشین زیر پایمان بالا می برند. چند سالی می شود که دولت سفت و سخت پای واردات خودروهای خاص خارجی ایستاده و شرایط و قوانین زیادی را پیش پای وارد کنندگان گذاشته است، اما با این حال هنوز هم ردپای این فرشته های جذاب آهنین در شهرهای بزرگ دیده می شود. این قوانین که از 2013 برای ماشین هایی با حجم موتور بالای 2400 سخت گیرانه تر هم شده است، سعی می کند تا با عدم اجازه ورود ماشین هایی با حجم موتورهای بالا و مصرف سوخت بسیار زیاد، سوخت بنزین و وضعیت آلاینده های محیطی را سر و سامان بیشتری بدهد؛ قوانینی مثل دریافت 45 درصد از قیمت پایه خودرو به عنوان حقوق ورودی گمرک، هزینه های اداره استاندارد و انبارداری و راهنمایی و رانندگی و صدور پلاک و... علاوه بر این از رده خارج کردن 4 خودروی فرسوده آن هم فقط برای عده معدودی از جمله کسانی که کارت بازرگانی دارند، ورزشکار و قهرمان ملی هستند و یا شرکت ها و سازمان های فعال در زمینه های اقتصادی و بازرگانی که واردات خودروهای بدون دفاتر نمایندگی در کشور را غیر قابل دسترس برای شهروندان عادی می کند، شاید همین هزینه های بالا و شرایط ویژه هم باشد که نرخ خودروهای لوکس را در کشور بالاتر از حد استاندارد دیگر کشورهای دنیا کرده است. این هم چند نمونه:

مازراتی هم ازهمان هایی است که حتی دیدنش حس هیجان را با دقت و زیبایی تلفیق می کند. از این برند ایتالیایی چندتایی در کشور وجود دارد که شاید به اندازه مدل های مختلف پورشه پر تعداد نباشد اما هر از گاهی رُخی می نماید و به سرعت ناپدید می شود. گران قیمت ترین مدل این برند، مدل گرن کابریو8 S است که در حدود 2 میلیارد تومان می ارزد.

پورشه از بین مدل های مختلفش پورشه کائن و پورشه پانامرا در ایران محبوب ترین هستند. برای خرید این دو مدل آلمانی 500 میلیون تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان باید هزینه کرد.

انواع مدل های بنز آلمان همیشه برای ایرانی جماعت جذاب بوده و هست. از بین تمام مدل ها و کیت های بنز، بنزS500 با مبلغ 500 میلیون تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان گران قیمت ترین است.

بی ام دبلیو هم یکی از محبوب ترین ها و گران قیمت ترین خودروهای آلمانی در ایران است که خرید سری 6 این خودرو در حال حاضر 400 میلیون تا یک میلیارد تومن هزینه برمی دارد. مدل M6 یا 650 این برند هم یک میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت دارد.

لکسوز ژاپن هم جزو بهترین و گران قیمت ترین هاست و برای خرید مدل LX 570 آن باید از 700 تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان و برای مدل RX 350 آن 650 میلیون تومان خرج کرد.

خودروهای میلیاردی و سرخوردگی جامعه

آذر صدارت - این روزها جامعه پر شده از آدم های خاص و یونیک! آدم هایی که با متوسل شدن به هر ادا و اصولی، سعی در متفاوت نشان دادن خود دارند. آرایش عجیب، پوشش نامتعارف، برند پوشی، جراحی های زیبایی، مسافرت های خارجی و اشرافی گری که ابعاد و حاشیه هایش در سال های اخیر، سر و صدای زیادی به راه انداخته! پدیده هایی مثل «پیج بچه پولدارها» که در اینستاگرام، جنجال به پا کرد یا «بستنی با روکش طلا» که چندی پیش در رستوران گردانِ برج میلاد حاشیه ساز شد یا استفاده از «لاکِ طلا» که اواخر سال گذشته، صدای آسیب شناسان اجتماعی را درآورد. تمایل به خاص بودن، جلب توجه و محبت اطرافیان همیشه چیز بدی نیست. اصلا همین تفاوت ها، همین که هیچ دو آدمی به لحاظ ظاهر و خُلق و خو کپی هم نیستند، معاشرت را جذاب و دنیا را زیبا می کند. چیزی که خوب نیست، متفاوت بودن به هر قیمتی است! این که هر چند وقت یک بار نه با تکیه بر توانایی های ذاتی، بلکه با سوء استفاده از امکانات مادی مان که لزوما با سعی و تلاش هم به دست نیامده، ژست خاص بودن بگیریم، از ما یک آدم خاص نمی سازد؛ معمولا از ما یک چهره جوگیر، نچسب، تازه به دوران رسیده و نوکیسه می سازد و علاوه بر آن، به جامعه پیرامونمان، آسیب های عمیق و جدی وارد می کند. سوار شدن بر خودروهای چند میلیاردی و ویراژ دادن، یکی دیگر از پدیده های سال های اخیر کشورمان در این حوزه است که هر از گاهی، طی اتفاقاتی، این هشدار و تلنگر را به جامعه می دهد که این حرکات، غیر از به چالش کشیدنِ سلامت و امنیت فردی و اجتماعی، زمینه ساز ملموس شدن فاصله عمیق طبقاتی، حسِ تلخ حقارت و عقب ماندن در وجود برخی از جوانان قشر ضعیف و متوسط جامعه و رشدِ فرهنگ چشم و همچشمی، پول پرستی، تجمل گرایی و رفاه زدگی است.

دکتر مجید ابهری، رفتار شناس و بنیانگذار علم آسیب شناسی اجتماعی در ایران، با حدود سی سال تحقیق و پژوهش و بررسی پدیده های اجتماعی کشورمان، در این باره می گوید: «در کشوری که حتی یک اتوبانِ سرعت آزاد، شبیه آنچه که در کشورهای اروپایی مثل آلمان هست، وجود ندارد؛ در جامعه ای که سفره ها خالی است و جوانانِ بسیاری، سال هاست در صف وام پنج میلیون تومانی ازدواج انتظار می کشند؛ در مملکتی که به دلیل مدیریت نامناسب، مردم به ریال حقوق می گیرند و به دلار خرج می کنند و چاره ای جز روآوردن به شغل دوم و سوم ندارند، باور کنید صدور مجوز ورود خودروهای میلیاردی به کشور صلاح نیست. سوار شدن و ویراژ دادن با این خودروها، از جلوی چشمِ آدم هایی که برخی حتی پول بلیت اتوبوس هم ندارند، یک جور عقده و کینه اجتماعی به وجود می آورد که به شکل مستقیم و غیرمستقیم زمینه ساز آسیب های وحشتناکی نظیر بی اعتمادی، دزدی، اختلاس، فساد و فحشاء، طلاق و جدایی و هزاران معضل اجتماعیِ دیگر است. بی تعارف برخی از خودروهای میلیاردی، نتیجه رانت و رانت خواری است و دیدن این تبعیض اجتماعی و نابرابری فرصت ها، از قشر جوانِ متوسطِ ما، که اتفاقا قشر شریفی هم هست، آدم هایی مایوس و ناامید ساخته است. ناامید از این نظر که ارزش ها را وارونه شده می بیند؛ می بیند که پدرش، سال ها کارگر، معلم یا کارمند زحمتکشی بوده که با وجود تلاش و صداقت، هنوز مثلا اجاره نشین ها است. می بیند که خودش سال ها درس خوانده و از صبح تا شب، دو سه جا کار می کند اما هنوز تا رسیدن به یک رفاه نسبی، سال ها فاصله دارد و به تبعِ آن، مقبولیت و محبوبیتی در جامعه ندارد اما فلانی که اتفاقا سواد و لیاقت چندانی ندارد و زحمتی هم نکشیده، به واسطه برخی امکانات، پول و پنت هاوس و پورشه و از همه مهم تر، توجه و مقبولیت اجتماعی دارد. از طرفی، سوار شدن بر خودروهای خاص و گرانقیمتی که در جامعه و خیابان های ما حکم وصله نچسب دارد، بیانگر حس خلاء و کمبود صاحبان این خودروها و بچه پولدارهایی است که می خواهند با جذابیت های مصنوعی، جلب توجه و محبت کنند. لباسِ آنچنانی می پوشند، ماشینِ آنچنانی سوار می شوند، مهمانیِ آنچنانی می دهند و خلاصه آرامش شان را می دهند تا ذهن و زندگی دیگران را ناآرام و آشفته کنند. یک دورِ باطل اجتماعی»!

جولان خودروهای میلیاردی همچنان امنیت روانی جامعه را زیر می‌گیرد!

زهرا چیذری- باران می‌بارد و به روال معمول چاله و چوله‌های سطح معابر و خیابان‌ها از آب پر شده است. ساعات پایانی روز است و شما خسته از یک روز پر فراز و نشیب در کنار خیابان ایستاده‌اید تا بلکه یک تاکسی پیدا شود و بدون شنیدن کلمه دربست شما را به منزل برساند. در چنین لحظه‌ای یک پورشه‌سوار بی‌توجه به شما و افرادی همچون شما که در کنار خیابان منتظر ایستاده‌اید با سرعت بالا از کنارتان عبور می‌کند و تمام گل و لای جمع شده در چاله‌های روی آسفالت را به سر و روی شما می‌پاشد. تا به خود بیایید پورشه‌سوار از شما دور شده است اما آثار روانی این نمایش ثروت در ذهن بسیاری از افرادی که هم اکنون سراپا گل‌آلود شده‌اند باقی می‌ماند و «امنیت روانی» جامعه را تهدید می‌کند. 

شب‌های تهران در حوالی برخی از محلات حال و هوایی متفاوت دارد. برخی از خیابان‌های تهران پاتوق شبانه دختران و پسران جوانی است که به جای گذاشتن عکس‌هایشان در صفحه بچه پولدارهای تهران در فیس‌بوک و اینستاگرام، در نمایشی زنده بچه پولدار بودن خودشان را به رخ همدیگر و رهگذران می‌کشند. 

تهدید امنیت روانی جامعه 

این دوردورهای شبانه اما جز بر هم زدن امنیت روانی جامعه، امنیت جانی این جوانان را هم با تهدید مواجه می‌کند. نمونه‌اش دو حادثه‌ای بود که در یک شب برای دو خودروی لوکس رخ داد؛ یکی واژگونی و مرگ سرنشینان بی‌ام‌و آخرین مدل که با سرعت 176 کیلومتر در ساعت در بزرگراه همت حرکت می‌کرد و دیگری تصادف پورشه‌ای با درخت و مرگ سرنشین جوان آن. چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی نسبت به این دور دورهای شبانه هشدار دادند و فرمودند: «‌من شنیده‌ام که گاهی اوقات در بعضی از خیابان‌ها این جوان‌هایی که مست ثروتند - مست غرور ثروت - سوار ماشین‌های آنچنانی می‌شوند و در خیابان بنا می‌کنند به جولان دادن و رفت‌وآمد کردن و محیط خیابان را ناامن [کردن‌]؛ اینها هم ناامنی است. بایستی در قبال هر نوع ناامنی برنامه داشت و حرکت کرد و کار کرد.‌» ‌بنا به تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اینها جوانب گوناگون امنیت است که برای تأمین امنیت کامل باید برای آنها هم فکر و برنامه‌ریزی صورت بگیرد. 

ماشین لوکس یا ابزار نمایش ثروت 

بدیهی است پول داشتن و ثروتمند بودن به خودی خود مذموم نیست و کم نیستند افراد ثروتمندی که با کارآفرینی و حضور پویا در اقتصاد کشور نقشی مفید و مؤثر دارند اما در برابر این، اقتصاد بیمار و برخی ساختارهای معیوب موجب شده گروهی از افراد به ثروت‌های بادآورده دست یابند. بسیاری از چالش‌های اجتماعی ناشی از تبرج اقتصادی محصول رفتار این قشر نوکیسه یا تازه به دوران رسیده است. 

حجت‌الاسلام عباس نصیری‌فرد، عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ریشه‌های شکل‌گیری نمایش دور دورهای جوانان مست از غرور ثروت و آثار آن در جامعه می‌گوید: در مواجهه با پدیده دور دورهای شبانه خودروهای لوکس با یک سؤال مهم مواجهیم، اینکه یک فردی پول دارد و با پولش خودرویی مطابق با آخرین استانداردهای روز خریداری کرده و سوار آن می‌شود آیا ایرادی دارد؟ آیا این کار می‌تواند روی جامعه اثر منفی بگذارد؟ و آیا این کار یک ناهنجاری رفتاری است؟ به باور وی در نگاه اول نمی‌توان چنین کاری را در ردیف ناهنجاری‌های رفتاری قرار داد اما زمانی که این خودرو به وسیله‌ای برای نمایش ثروت بدل شود و دور دورهای شبانه جوانانی که پدران پولدارشان خودروهای آخرین مدل را زیر پایشان انداخته‌اند، امنیت برخی خیابان‌های پایتخت را بر هم بزند، در اینجاست که این نمایش ثروت منجر به بر هم زدن امنیت روانی جامعه نیز می‌شود. به این صورت که بسیاری از افرادی که جولان این خودروها را مشاهده می‌کنند، بیشتر از آنکه برای قانون‌شکنی این افراد آنها را به چشم تحقیر نگاه کنند، دچار احساس غبطه می‌شوند و این سرآغازی است بر شکل‌گیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی. 

 از نگاه دکتر فرامرز رفیع‌پور نیز به‌وجود آمدن و رشد نابرابری، موجب تبدیل ثروت به یک ارزش می‌شود و با جدی‌تر شدن این روند، ارزش‌های مادی جامعه را فرا‌می‌گیرد. این اقدامات در جهت ایجاد نیازهای جدید باعث افزایش نیازها می‌شود، در حالی که درآمد اغلب اقشار کفاف رفع نیازهای تازه را نمی‌دهد. وقتی راه‌های رسیدن به اهداف مسدود و کنترل‌های درونی و بیرونی ضعیف باشد، انواع کارهای خلاف و انحراف در جامعه روی می‌دهد و سپس این انحراف در جامعه گسترش می‌یابد و تبدیل به هنجار می‌شود. 

     سلفی می‌گیرم، ‌پس هستم!

پس از هشدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، پلیس پایتخت دست به کار شد تا با اجرای طرح‌های شبانه با تخلفات سرعت غیرمجاز و لایی‌کشی و حرکات مارپیچ برخورد کند. با اجرای این طرح، کمی از التهاب دور دورهای شبانه برای مردم عادی که خیلی وقت‌ها تاوان نمایش ثروت برخی نوکیسه‌ها را پس می‌دهند، کمی کمتر شده است. هرچند با فروکش تب این برخوردها، ماجرای دور‌دورهای شبانه همچنان ادامه دارد. 

از سوی دیگر، نمایش ثروت بچه پولدارها فقط به دور‌دورهای شبانه محدود نمی‌شود. شبکه‌های اجتماعی مملو است از سلفی‌هایی که این قشر با حیوانات عجیب و غریب، ویلاها و خانه‌های قصر مانند، ساعت‌های میلیونی با ماشین‌های میلیاردی‌شان گرفته‌اند. اخیراً هم که سلفی گرفتن با جسدهایی که برای تشریح در اختیار دانشجویان پزشکی قرار گرفته‌اند در میان این قشر باب شده است. با یک جست‌وجوی ساده در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید سلفی این دانشجویان را با اجساد تشریح شده ببینید که نماد دیگری از زیر پا گذاشتن اخلاق و ارزش‌های انسانی از سوی افرادی است که حقیقتاً در گروه تازه به دوران رسیده‌ها دسته‌بندی می‌شوند. 

شب‌های تهران اما به جز نمایش ماشین‌های لوکس، در برخی از نقاط دیگر شهر هم حال و هوایی متفاوت دارد. در گوشه و کنار و زیر پل و لابه‌لای بوته‌ها، مردان و گاه زنانی را می‌توانید ببینید که در زیر سقف آسمان، خود را در پتویی پیچیده و از حال رفته‌اند. اینها هم چشم‌انتظار پایان قصه خود هستند.