پايگاه خبري تحليلي «پارس»- بازار طلا و ارز در ایران به حالت نیمه تعطیل درآمده است؛ نیمه‌تعطیلی که و پیش‌استقبالی است از روزهای آینده! حالا آمارها نشان می‌دهد که قیمت سکه به پایین‌ترین نرخ خود در دو‌سال گذشته رسیده است. دو سالی که ثبات به بازار برگشته و نوسان‌های ٣‌سال ٨٩ تا ٩١ را به فراموشی سپرد. وضعیت برای فعالان بازار ناراحت‌کننده است.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در انتهای هفته گذشته به کانال ٨٠٠‌هزار تومان سقوط کرد تا پس از مدت‌ها سکه به زیر ٩٠٠‌هزار تومان برسد! این درحالی است که دلار نیز در طول هفته پیش، یکسره کاهش قیمت را تجربه کرد. درحال حاضر نرخ هر برگ اسکناس آمریکایی در بازار تهران با افت ١٠ تومانی قیمت در طول یک هفته، به ٣‌هزار و ٣٠٧ تومان رسیده است. فعالان بازار طلا می‌گویند مشتریان بازار طلا و ارز این روزها بیشتر از هرچیز با رسانه‌ها مشغول شده‌اند و اخبار لحظه به لحظه از وین را دنبال می‌کنند. حالا ایرانی‌ها در آستانه یک رویداد مهم سیاسی، تنها برای رصد تابلوهای قیمت به طلافروشی‌ها و صرافی‌ها سر می‌زنند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که بنا به اظهارات فعالان بازار ارز، رفتار بانک مرکزی هم معنی‌دار شده است و با افزایش مداوم قیمت دلار مبادلاتی، نرخ آن را به ارز ٣ هزارتومانی بودجه نزدیک می‌کند. براساس آخرین قیمت اعلام شده در انتهای هفته گذشته نرخ هر دلار مبادلاتی تنها با ٦٠ تومان اختلاف با ارز بودجه، ٢‌هزار و ٩٤٠ تومان اعلام شده است. این رویداد در قاعده بازار، به معنای نشانه تک نرخی شدن ارز تعبیر شده است.

کاهش بی‌سابقه قیمت سکه در دو‌سال اخیر
روند کاهش قیمت در بازار سکه و طلا ادامه‌دار شد و نرخ سکه را در انتهای هفته گذشته به پایین‌ترین قیمت در دو‌سال اخیر رساند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در روزهای پایینی هفته گذشته با سقوط از بازه قیمتی ٩٠٠‌هزار تومان به ٨٩٥‌هزار تومان رسید. این موضوع درحالی اتفاق افتاد که قیمت هر اونس طلا نیز در بازار جهانی به روند کاهشی خود ادامه داد. هر اونس طلا که در اوایل هفته گذشته با نرخ ١١٧٥ دلار معامله شده بود در اواخر هفته گذشته با کاهش ١١ دلاری به ١١٦٤ دلار رسید.

کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی درحالی رخ داد که بازار ایران روزهای رکود خرید و فروش را تجربه می‌کند. این روزها و همزمان با ماه رمضان بازار طلا در کشورهای مسلمان کاهش شدید تقاضای سالانه را تجربه می‌کند. در ایران دو رویداد مهم دیگر به افت قیمت طلا و سکه در بازار دامن زده است. حالا تیم دیپلماسی ایران با حضور در وین یک رویداد مهم سیاسی را دنبال می‌کند. این‌که مذاکرات هسته‌ای پس از بارها تمدید مهلت، سرنوشت بازار ایران را به کدام سمت و سو می‌برد پرسشی است که فعالان بازار را گوش به زنگ رویدادهای لحظه به لحظه از وین کرده است. این موضوع خواب بازار طلا و سکه را عمیق‌تر کرده است و روند معاملات به حالت نیمه تعطیل درآمده است. از سوی دیگر دلار به‌عنوان یکی از تعیین‌کننده‌ترین فاکتورهای قیمت در بازار طلا و سکه، روند کاهش قیمت را تجربه کرده است.

قيمت سكه وين

نرخ هر برگ اسکناس سبز آمریکایی در بازار آزاد تهران نیز افت قیمت ١٠ تومانی را تجربه می‌کند. قیمت هر دلار از سه‌هزار و ٣١٧ در ابتدای هفته به و سه‌هزار و ٣٠٧ تومان رسیده است.

مجموع این موضوعات قیمت هر گرم طلا در بازار ایران را به ٩١‌هزار و ٧٩٢ تومان رسانده است این در شرایطی است که هر گرم طلا در ابتدای ماه رمضان و با شروع رکود در این بازار قیمت ٩٣‌هزار تومان را به ثبت رسانده بود.

 بازار طلا در حالت نیمه تعطیل
سقوط قیمت طلا و سکه درحالی در بازار ایران ادامه‌دار شده است که پیش از این محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر کشور گفته بود قاعده بازار در ماه رمضان نشان می‌دهد که سیر کاهشی نرخ طلا و سکه حداکثر تا هفته دوم این ماه دوام آورده و پس از آن تقاضا به روال عادی برمی‌گردد و افت قیمت جبران می‌شود اما حالا با عبور از نیمه اول ماه رمضان بازار ایران عرف هرساله را تکرار نکرده و نه‌تنها ریزش قیمت‌ها ادامه دارد که نرخ سکه را به پایین‌ترین رقم در دو‌سال گذشته رسانده است. احمدعلی کیانی فعال بازار طلا دراین‌باره می‌گوید:  بازار طلا به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است و این روزها حجم معاملات به کمترین حد ممکن در طول‌سال رسیده است.  او ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد مشتریان به نتایج مذاکرات خوش‌بین هستند و انتظار کاهش دوباره قیمت‌ها باعث شده است حتی از معاملات کوچک اجتناب کنند. کیانی تأکید می‌کند: عمده مراجعه‌کنندگان به بازار طلا در شرایط فعلی خریدار نیستند و تنها رصدکنندگان تابلوهای قیمت به شمار می‌آیند.

دلار دیگر خریدار ندارد
در بازار ارز نیز وضع مشابه بازار طلا تکرار می‌شود. حالا کاهش قیمت دلار در شرایطی رخ می‌دهد که بانک مرکزی نرخ ارزهای رسمی را تقویت کرده و قیمت هر دلار را افزایش داده است. روند نرخ دلار مبادلاتی در هفته گذشته صعودی بوده و قیمت آن را به مرز ٣‌هزار تومان نزدیک کرده است. در پایان هفته گذشته قیمت هر دلار مبادلاتی به ٢‌هزار و ٩٤٠ تومان رسید. این رقم که تنها ٦٠ تومان با قیمت دلار بودجه تفاوت دارد، به عقیده فعالان بازار می‌تواند به نشانه تک نرخی شدن ارز تعبیر شود. ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی و علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد درست در روزهای پایانی ‌سال گذشته موضوع تک نرخی شدن ارز در سال ٩٤ را با خبرنگاران مطرح کرده بودند. سیف در حاشیه یک نشست خبری به رسانه‌ها گفته بود برای تک نرخی شدن ارز وضع مذاکرات هسته‌ای را در نظر گرفته‌اند و در صورت اعلام اخبار مثبت از تیم دیپلماسی ایران، ارز تک نرخی در بازار کشور رقم می‌خورد. زمزمه‌های تک نرخی شدن ارز، دلالان و واسطه‌گران این بازار را در ایام پایانی‌سال گذشته مایوس کرد و دلار ریزش قیمت را تجربه کرد. خبرهای رسیده از بازار ارز نیز حاکی از آن بود که صاحبان دلارهای خانگی نیز همزمان با دلال‌ها ذخایر ارزی خود را به بازار عرضه کرده‌اند و افزایش عرضه نسبت به تقاضا ریزش قیمت دلار را در اسفند‌ سال گذشته شدیدتر کرد.

قيمت ارز وين

مسعود رضایی، صراف در توصیف حال و هوای این روزهای بازار ارز خبر می‌دهد: بازار ارز در روزهای اخیر رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و تقریبا به جز نیازهای ضروری، دلار هیچ خریداری ندارد.

او در ادامه می‌گوید:  بازار منتظر روشن شدن وضع مذاکرات است و همین باعث شده است تقاضا در بازار به شدت کاهش پیدا کند و با کاهش تقاضا نرخ دلار در تمام هفته گذشته روند کاهشی را دنبال کرده است. علاوه بر این رفتار بانک مرکزی در تعیین قیمت دلار مبادلاتی معنادار شده است و ماجرای تک نرخی شدن ارز از آن استنباط می‌شود. از سوی دیگر، فضای مخابره شده از وین امواج منفی ندارد و این موضوع گمانه کاهش بیشتر قیمت دلار را تقویت کرده است.

بازار جهان در مدار ارزانی
در جوی که ایرانی‌ها را در انتظار شنیدن اخبار خوش از وین معلق نگه داشته است و گمانه کاهش قیمت‌ها را برای آنها تقویت کرده است رخدادهای بازار جهان نیز به این گمانه‌زنی‌ها قوت می‌بخشد. در هفته گذشته قیمت طلا دوباره تحت‌تأثیر مسائل اتحادیه اروپا و یونان قرار گرفت و با توجه به نتیجه توافقات صورت گرفته از سوی اتحادیه اروپا در رابطه با یونان، نرخ طلا به پایین‌ترین سطح خود در چهار هفته اخیر رسید. این درحالی است که به نظر می‌رسد برگزاری قریب‌الوقوع رفراندوم در یونان دوباره قیمت طلا را کاهش خواهد داد.

به جز این بازار نفت نیز بی‌تأثیر از رویدادهای جهانی نبوده است. قیمت نفت برنت و نفت اوپک در طول هفته گذشته روند کاهشی داشت و در بهترین حالت ممکن ثبات نرخ خود را حفظ کرد. قیمت نفت برنت از بازه ٦٣ دلار در ابتدای هفته گذشته درحال حاضر به ٦١,٥ دلار کاهش داشته است این درحالی است که هر بشکه نفت اوپک نیز پس از کاهش قیمت یک دلاری در بازه ٥٨دلار در سه روز اخیر ثابت مانده است. به گفته تحلیلگران جهانی بازار نفت متاثر از مذاکرات وین بوده است و حالا احتمال حضور و رقابت دوباره ایران در بازار نفت تقویت شده است همین موضوع که به افزایش عرضه در این بازار منجر می‌شود قیمت نفت را در هفته گذشته به سیر کاهشی هدایت کرده است.