کرختی و بی حسی در دستان و پاها می­تواند به دلیل عوامل بسیاری مانند خون رسانی ضعیف، مصدومیت یا فشار روی یک عصب باشد. کمبود ویتامین ها یا مواد معدنی ناشی از دریافت پایین موادغذایی نیز موجب بی حسی در اندام ها به ویژه پاها می شوند.نیازهای کالری

مقدار کالری مورد نیاز بر اساس جنسیت، سن و میزان فعالیت در هر فرد متفاوت است، ولی در کل بانوان کم تحرک و میانسالان باید روزانه حدود ۱۶۰۰ کالری مصرف کنند. بانوان فعال، کودکان، نوجوانان و مردان کم تحرک نیز به ۲۲۰۰ کالری و همچنین بانوان بسیار فعال، بانوان باردار، مردان جوان و فعال به ۲۸۰۰ کالری انرژی در روز نیاز دارند.

ویتامین B12

 

گاهی اوقات کالری پایین در بدن باعث کرختی و بی حسی اندام ها نشده، بلکه کرختی به این دلیل است که کالری ها به صورت درست و سرشار از مواد مغذی دریافت نمی شوند. براساس انستیتوی ملی سلامت در امریکا، کمبود ویتامین B12 می­تواند به دلیل رژیم غذایی ضعیف در دوران نوزادی، رژیم­های گیاه خواری یا تغذیه نامناسب در دوران بارداری باشد. کمبود این ویتامین در بدن به کم خونی مگالوبلاستیک منجر شده که تولید گلبول قرمز سالم در بدن به اندازه کافی نیست و به این دلیل اکسیژن به خوبی منتقل نمی­شود.

اختلالات خوردن

 

در اختلال بی­اشتهایی خطر از دست رفتن آب و تعادل مواد معدنی در بدن افزایش می یابد. سطوح غیرطبیعی پتاسیم، کلسیم، سدیم، منیزیم و فسفر می­تواند ریشه در اختلالات غذا خوردن داشته باشد و باعث بر هم زدن تعادل الکترولیت ها در بدن شود. این عدم تعادل تنها سبب بی حسی اندام ها نشده و می­تواند باعث پیامدهای شدیدی شود که حتی برخی از آن­­ها مرگ بار است. اختلالات در غذا خوردن و بروز علائمی مانند بی حسی اندام ها می تواند نشانه ای از عدم دریافت کافی موادمغذی باشد.

ملاحظات

 

محدودیت بیش از حد میزان کالری دریافتی می­تواند باعث بی حسی دست و پا شود. اما درصورت افزایش میزان کالری مصرفی و داشتن نشانه های بی حسی اندام ها، به پزشک خود مراجعه کنید. از طرفی عوامل دیگری مانند دیابت، سکته، واکنش به برخی از داروها، ورود سموم به بدن یا حتی نیش حشرات نیز می­توانند باعث بروز بی حسی شوند.