پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران گفت: طرح ساماندهی تعطیلات هم‌اکنون در شورای اجتماعی در حال بررسی است. این طرح هم متوجه تعطیلات آخر هفته است، هم تعطیلات زمستانی و هم کم کردن از تعطیلات نوروز

مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: ما روی تعطیلات آخر هفته تمرکز داریم. از سوی دیگر عاملی به نام آلودگی هوا وجود دارد که در دو ماه دی و بهمن بیش از هر زمان دیگری چالش ایجاد می‌کند. 

وی افزود: ما دیدیم در این محدوده زمانی هرسال تعطیلات برنامه‌ریزی‌نشده‌ای برای مراکز آموزشی تعیین می‌شود؛ از این رو، بر آن شدیم که در طرح مذکور تعطیلات برنامه‌ریزی‌شده‌ای را در این بازه زمانی در نظر بگیریم تا والدین راحت‌تر بتوانند برای این تعطیلات برنامه داشته باشند. 

وی اضافه کرد: از این طریق بسیاری از تاسیسات گردشگری ما نیز که در زمستان با رکود همراه هستند، می‌توانند فعال باشند و از ظرفیت‌های خود برای درآمدزایی بهره ببرند و از این رکود خارج شوند. این فعال بودن البته صرفاً از زاویه گردشگری نیست؛ این موضوع می‌تواند بر وضعیت اقتصادی شمار قابل‌توجهی از مردم بومی نیز اثر بگذارد.

رحمانی‌موحد ادامه داد: پرونده این مساله هنوز باز است؛ چه در ابتدای کار دولت یازدهم که این پیشنهاد مطرح شد که دولت در امر تعطیلات اجازه تصمیم‌گیری داشته باشد و چه حالا که دولت طرح ساماندهی تعطیلات را به شورای اجتماعی ارجاع داده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران یادآور شد: آخرین جلسه‌ای که این شورا برگزار کرد سه ماه پیش بود. ما خواستار آن بودیم که ساماندهی تعطیلات در آن جلسه مطرح شود اما متاسفانه نوبت به آن نرسید و موکول شد به جلسه بعد. 

رحمانی‌موحد افزود: هنوز در خصوص برگزاری جلسه بعد خبری به من نرسیده و البته ما درخواست کرده‌ایم که این موضوع در اولویت جلسه بعدی شورای اجتماعی باشد.

وی اضافه کرد: به باور من، سامان دادن به تعطیلات نگاهی ریشه‌ای به چالشی است که شما مطرح می‌کنید و این البته نافی آن نیست که در این خصوص دلایل دیگری نیز وجود دارد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران با اشاره به وضعیت کسب و کار گفت: از زاویه کسب‌وکار نیز این ساماندهی در تعطیلات لازم است. نظام کسب‌وکار ما باید با نظام فراغت همخوانی داشته باشد؛ چراکه وقتی کارکنان در کسب‌وکارهای مختلف از آرامش لازم و فراغتی که به آن نیاز دارند، برخوردار نشوند در کار خود نیز راندمان مناسبی نخواهند داشت. 

رحمانی‌موحد افزود: در بخش آموزش نیز همین‌طور است؛ باید با در نظر گرفتن ظرفیت‌های دانش‌آموزان در سنین مختلف، به تعطیلات نیز سامانی دوباره بخشید. خوشبختانه این موارد در طرح‌هایی که اکنون در دولت مطرح است دیده شده.