پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مجتبی نجابت- با افزایش سرعت اینترنت ، تماشای فایل های تصویری در اینترنت روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند و واحد‌های تولید محتوای تصویری در بسیاری از رسانه‌های ایرانی در حال شکل گیری است.

طبق آمار منتشر شده، فقط در سایت آپارات به طور روزانه حدود 10 میلیون نمایش موفق ویدئو ثبت می شود!

همچنین امروزه شاهد رشد شکل گیری تلویزیون های اینترنتی و تولید برنامه های تصویری در فضای مجازی هستیم. سایت ها و اپلیکیشن های متعددی شکل گرفته اند که اقدام به تولید و پخش محتوای تصویری می کنند.

برخی از این سایت ها و اپلیکیشن ها، جدیدترین فیلم ها و سریال های جهان را با سانسور و دوبله اختصاصی خودشان منتشر می کنند و برخی دیگر اقدام به تولید برنامه های استودیوی و اختصاصی خودشان کرده اند!

آپارات، فیلم نت، تی وی پلاس، آیو و نماوا از جمله سایت ها و اپلیکیشن های مطرح در این زمینه هستند. کاربران در این سایت ها و اپلیکیشن ها می توانند  به تماشای جدیدترین فیلم ها و سریال های ایران و جهان بنشینند و یا برنامه های تولید شده توسط این سایت ها را دنبال کنند! برنامه هایی جذاب در موضوعات مختلف که هر روزه مخاطبان بسیاری را  از هر قشر و سلیقه به خود جذب می کنند و حتی برخی از آنها توانسته اند چند صد هزار بیننده را به خود جذب کنند و طبق آمار روز به روز به تعداد بینندگان این برنامه های اینترنتی افزوده می شود. 

از جمله ی این برنامه های تصویری اینترنتی می توان به برنامه های گفتگو محوری اشاره کرد که اخیرا در فضای مجازی رشد چشمگیری داشته اند و هر روز به تعداد اینگونه برنامه ها افزوده می شود. برنامه هایی در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که تاکنون بسیاری از چهره های معروف و سرشناس کشور از وزیر تا خواننده زیر زمینی در آنها حاضر شده اند.

اما سوال اینجاست که چه کسی باید بر روی این برنامه ها نظارت داشته باشد؟ آیا فعالیت این برنامه های تصویری و تلویزیون های اینترنتی قانونی است؟

تفاوتی که در برنامه های تولید شده توسط این شرکت های نمایش ویدیو آنلاین نسبت به برنامه های تولید شده در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به چشم می خورد، عدم وجود بسیاری از خط قرمز ها و محدودیت های تلویزیون ایران، در این برنامه ها است.

گرچه شکل گیری تلویزیون های اینترنتی می تواند فرصت مناسبی برای مقابله با نفوذ شبکه های ماهواره ای باشد، اما نبود نظارت کافی بر روی این تلویزیون های اینترنتی می تواند این فرصت را تبدیل به تهدید کند!

تاکنون در برخی از این برنامه های اینترنتی تصاویر، گفتار و رفتار خلاف شئونات اسلامی دیده شده و یا میهمانان این برنامه ها با پوشش های نامناسبی مقابل دوربین های این تلویزیون های اینترنتی حاضر شده اند.

با توجه به این بنظر می رسد که مسولین باید راهکار مناسبی را برای نظارت بر روی این تلویزیون های اینترنتی اتخاذ کنند.

برخی از این تلویزیون های اینترنتی اقدام به تولید اپلیکیشن برای تلویزیون های هوشمند کرده اند تا کاربران توسط تلویزیون های خانگی شان به محتوای تولید و منتشر شده توسط این شرکت ها دسترسی داشته باشند و به راحتی بتوانند در کنار خانواده به تماشای محتوای  تولید شده توسط این تلویزیون های آنلاین بنشینند.

 اما مهم ترین ایرادی که می توان به اینگونه از سایت ها و اپلیکیشن ها گرفت، هزینه نسبتا زیاد اینترنت برای کاربران است. علاوه بر این در برخی از این سایت ها و اپلیکیشن ها کاربران باید هزینه ای را جهت دریافت اشتراک و عضویت به صورت ماهیانه پرداخت نمایند تا بتوانند به محتوای تولید و منتشر شده در این تلویزیون های اینترنتی دسترسی داشت باشند.

به دنبال رفع این مشکل و کاهش هزینه های کاربران، تعدادی از این تلویزیون های آنلاین با برخی از سرویس دهندگان اینترنت از جمله آسیاتک، شاتل، همراه اول و ایرانسل به توافق رسیده اند تا از کاربران و مخاطبان این تلویزیون های آنلاین، هزینه ای جهت حجم مصرفی اینترنتشان دریافت نشود تا کاربران این سرویس دهندگان اینترنت بتوانند بدون داشتن دغدغه به تماشای محتوای منتشر شده توسط این تلویزیون ها بنشینند.

همچنین به تازگی خبری مبنی بر تفکیک پهنای باند اینترنت در کشور منتشر شده که در صورت تحقق، هزینه استفاده از اینترنت و تماشای ویدیو در این سایت ها و اپلیکیشن های ایرانی به طور چشمگیری کاهش می یابد. به عنوان مثال، در حال حاضر هزینه اینترنت برای تماشای ویدیو در سایت های یوتیوب و آپارات به یک اندازه تمام می شود اما در صورت اجرای این طرح، هزینه استفاده از سایت هایی که از سرور داخل کشور استفاده می کنند کاهش می یابد.

با ادامه این روند و با افزایش سرعت و کاهش هزینه های اینترنت در ایران و با افزایش روزافزون تعداد مخاطبان ویدیو های آنلاین، رفته رفته این تلویزیون های اینترنتی در حال تبدیل شدن به رقیب جدی برای تلویزیون جمهوری اسلامی ایران هستند.