مدتی قبل مردی وارد کلانتری 154 چیتگر شد و مأموران را از ماجرای یک کلاهبرداری با خبر کرد.

 
او توضیح داد:مدتی بود که تصمیم به خرید یک خودرو گرفته بودم. برای خرید به سراغ آگهی‌های یکی از روزنامه‌ها رفتم. چند روزی آگهی‌ها را بررسی کردم تا اینکه یکی از آگهی‌ها توجهم را جلب کرد.
 
یک نفر خودروی پژو 405 صفر را به قیمت خیلی مناسبی برای فروش گذاشته بود. با شماره‌ فروشنده تماس گرفتم و درباره مشخصات فنی خودرو سؤال کردم. گفت که خودروی او سالم است و به دلیل نیاز مالی مجبور به فروش شده است. بعد از اولین توافق بر سر قیمت، برای دیدن خودرو در یافت‌آباد قرار گذاشتیم. وقتی سر قرار حاضر شدم، مردی حدوداً 50 ساله با خودروی پژو 405 در محل حاضر شد.
 
او گفت که چند روز قبل خودرو را از کارخانه خریده و به خاطر مشکلی که برایش پیش آمده نیاز به پول دارد به خاطر همین مجبور به فروش شده است. داشتیم درباره قیمت چانه‌زنی می‌کردیم که چند مرد دیگر درباره قیمت خودرو از فروشنده سؤال کردند. آنها هم مشتری خودرو شدند و از من خواستند در قبال گرفتن مقداری پول، از خرید صرف‌نظر کنم تا آنها خودرو را بخرند. وقتی اصرار آنها را دیدم با خودم گفتم که حتماً خودروی مناسبی است به خاطر همین از فروشنده خواستم قیمت را قطعی کند تا به دفترخانه برویم و پولش را نقد بدهم و خودرو را به نامم بزند. او هم قبول کرد و به دفتر اسناد رسمی رفتیم و کار انتقال سند را انجام دادیم.

 

شاکی درباره نحوه اطلاع از کلاهبرداری هم گفت: از اینکه خودرو را با قیمت مناسبی خریده بودم، خوشحال بودم تا اینکه چند روز بعد از خرید، خودرو را به یکی از دوستان تعمیرکارم نشان دادم. او بعد از اولین بررسی گفت که خودرو تصادفی است و قبلاً سابقه واژگونی داشته است. همان لحظه با فروشنده تماس گرفتم و ماجرا را گفتم، اما قبول نکرد و گفت همه مراحل انتقال خودرو به صورت قانونی انجام شده و خواست دیگر تماس نگیرم. بعد از آن دیگر به تماس‌هایم جواب نداد.
 
 
بعد از مطرح شدن شکایت به دستور قاضی، پرونده برای بررسی تخصصی به تیمی از کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران سپرده شد. در اولین بررسی‌ها مشخص شد که شکایت‌های مشابهی به کلانتری‌های شهر گزارش شده است.
 
کارآگاهان بعد از بررسی شکایت‌ها متوجه شدند که عده‌ای با تشکیل باند به این شیوه انواع خودروهای تصادفی را به جای خودروهای صفر به مردم می‌فروشند. وقتی یکی از اعضای باند برای فروش سر قرار حاضر می‌شود، سایر اعضای باند هم به بهانه خرید مشتری را دوره می‌کنند و پیشنهاد خرید می‌دهند، بنابراین مشتری ناخواسته در دام کلاهبرداران گرفتار می‌شود و بدون نشان دادن خودرو به تعمیرکار مجاز مراحل خرید را انجام می‌دهد.

 

 

در شاخه دیگری از بررسی‌ها، کارآگاهان موفق شدند اعضای باند را در منطقه مرتضی‌گرد شناسایی کنند. تحقیقات حکایت از این داشت مجرم ‌سابقه‌داری به نام بهروز. س 48 ساله همراه برادر 40 ساله‌اش پرویز و دایی 54 ساله‌اش روح‌الله.ب در یک گاراژ اجاره‌ای خودروهای تصادفی را بازسازی می‌کنند و سپس با درج آگهی به فروش می‌رسانند.
 
کارآگاهان سرانجام سه متهم را بازداشت کردند. آنها در اولین بازجویی‌ها به جرائم خود اعتراف کردند و عضو دیگر باند را که جوان 24 ساله‌ای به نام آرمان. ج بود، به پلیس معرفی کردند. با نشانی‌هایی که متهمان در اختیار پلیس گذاشتند، آرمان هم بازداشت شد.

 

سرهنگ کارآگاه حمدالله علیزاده، رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: ارزش مالی پرونده تا این مرحله بیش از 500 میلیون تومان است.
 
وی گفت: با توجه به سوابق متهمان در ارتکاب با جرائم مرتبط با کلاهبرداری، دستور انتشار بدون پوشش تصاویر متهمان برای شناسایی سایر جرائم به دستور قاضی صادر شده است، بنابراین شاکیان می‌توانند برای طرح شکایت به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ در میدان حر – انتهای خیابان 12 فروردین مراجعه کنند.