روند هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم از امروز شنبه 19 تیر ماه با حضور دانش‌آموزان در مدارس آغاز شد و براین اساس فرصت دو هفته‌ای برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است تا با مراجعه به مدرسه و استفاده از راهنمایی‌های مشاوران برای انتخاب رشته اقدام کنند.

مسعود شکوهی مدیرکل امور مشاوره و تربیتی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با تسنیم گفت: دانش آموزان پایه نهم در این روز همراه با والدین خود در مدرسه حضور یابند تا پس از دریافت مشاور و راهنمایی یک ساعته از سوی مشاور مدرسه و دریافت خدمات تخصصی رشته تحصیلی خود را انتخاب و برای ثبت نام در دوره متوسطه دوم اقدام کنند. برای هدایت تحصیلی در پایه نهم سامانه متمرکز هدایت تحصیلی طراحی شده است؛ همچنین در این روند 35درصد عملکرد تحصیلی و 65درصد بررسی‌های مشاوره‌ای تأثیرگذار است.

وی تأکید کرد: والدین توجه داشته باشند با توجه به جو جامعه و تبی که درخصوص برخی از رشته‌ها وجود دارد، فرزندان خود را مجبور نکنند به رشته‌ای بروند که آینده آن مورد علاقه دانش‌آموز و نیاز جامعه نیست.

به گزارش تسنیم، امسال برای نخستین بار حدود یک میلیون دانش آموز در پایه نهم، رشته تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند و براین اساس پس از 22 سال باز هم انتخاب رشته به پایه نهم بازمی‌گردد.با انجام انتخاب رشته دانش‌آموزان در پایه نهم، آنها از پایه دهم وارد رشته‌های تخصصی در شاخه نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش می‌‌شوند.

در مصوبه جدید هدایت تحصیلی که طی ماه‌های اخیر توسط شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد انتخاب رشته براساس 6 مؤلفه صورت می‌گیرد که این مؤلفه‌ها عبارتند از: نظر دانش‌آموز که 10 درصد از کل امتیاز به آن اختصاص دارد، نظر والدین با امتیاز 5 درصد، نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه با امتیاز 10 درصد، نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای با امتیاز 30 درصد، نتایج عملکرد تحصیلی یا همان نمرات درسی با امتیاز 35 درصد و نظرات مشاور با امتیاز 10 درصد.

امسال که کار انتخاب رشته دانش‌آموزان از پایه نهم آغاز می‌شود، فرم هدایت تحصیلی به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر امتیازات مربوط به دانش آموز، تست‌های استعداد سنجی و رغبت‌سنجی، نظر خانواده‌ها، معلمان و مشاوران مدارس نیز جمع آوری شده و دارای امتیازاتی است وبا توجه به نمراتی که دانش‌آموز کسب می‌کند اولویت‌بندی رشته‌های تحصیلی برای او مشخص می‌شود و هر دانش‌آموز می‌تواند سه رشته را انتخاب کند که با توجه به نمرات کسب شده، دانش‌آموز با مشاور مدرسه مشورت و انتخاب رشته می‌کند و در نهایت در یکی از رشته‌ها تحصیل خواهد کرد.

مطابق با آیین‌نامه جدید برخلاف گذشته که فقط نمرات آزمون درسی دانش‌آموزان در پایه دهم ملاک بود و 50 درصد تأثیرگذاری را در انتخاب رشته داشت،  آزمون عملکرد تحصیلی 35 امتیاز و یک سوم تأثیرگذاری را به خوداختصاص داده است و مباحثی همچون استعداد، رقبت و توانایی دانش‌‌آموز سهم عمده‌ای را در انتخاب رشته او دارد.

طبق اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، هم‌اکنون رشته تجربی بیشترین طرفدار را در میان دانش‌آموزان دارد به‌گونه‌ای که از حدود 900 هزار داوطلب کنکور 500 هزار نفر در رشته علوم تجربی رقابت می‌کنند، وضعیت نظام آموزشی در دوره متوسطه دوم بدین شرح است: 30 درصد دانش آموزان در رشته علوم انسانی، 46 درصد رشته تجربی و 22 درصد در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند و این آمار در شهر تهران در رشته علوم انسانی 22درصد، علوم تجربی 31 درصد و رشته ریاضی 47 درصد است.

نگاهی به آمار فوق این واقعیت را گوشزد می‌کند، خانواده‌ها و دانش‌آموزان هنگام انتخاب رشته علاوه بر توجه به نمرات درسی و علاقه دانش‌آموز، وضعیت شغلی و بازار کار رشته انتخابی را در سال‌های آینده در نظر بگیرند.