پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمد معمار- برنج عضو ثابت سفره خانواده ایرانی است و سفره ایرانی بدون برنج انگار یک پایش می‌لنگد.

مصرف برنج در خانواده‌های ایرانی بسیار زیاد است و به همین دلیل خانواده‌ها تمایل دارند مصرف سالانه خود را یکجا خریداری کنند تا از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد. این روزها هم فصل خرید برنج تازه است. اما نگهداری از برنج کار سخت و مشکلی است و همین، خریداران عمده را به دردسر می‌اندازد. اگر برنج تازه باشد مشکلات دو چندان هم خواهد شد. این صفحه به کمک محسن رزاقی که یکی از برنج فروشان باسابقه است تمامی اطلاعات لازم برای نگهداری از برنج را به شما می‌دهد تا از خطر آفت، آنها را حفظ کنید.

شرایط نگهداری برنج

برای نگهداری برنج شرایط خاصی وجود دارد. جایی که برنج را در آن انبار می‌کنید باید خشک و خنک باشد. رطوبت و گرما باعث می‌شود برنج طول عمر کمتری داشته باشد و آفت زده شود. رطوبت و گرما بهترین عوامل برای رشد و تکثیر آفت‌های برنج هستند.

برنج را باید دور از آفتاب مستقیم نگهداری کنید؛ چرا که آفتاب مستقیم علاوه بر اینکه باعث می‌شود برنج آفت زده شود موجب خرد شدن برنج نیز می‌شود. سعی کنید برنج را در ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری زمین قرار دهید. برای این‌کار می‌توانید از قفسه‌بندی‌های فلزی مشبک هم استفاده کنید. به‌این ترتیب این محصول از دسترس جوندگانی مثل موش و همچنین از آفت‌ معروف برنج که یک حشره است در امان می‌ماند. کیسه‌های برنج را به دیوار تکیه ندهید و با فاصله حدودا ۵سانتی‌متری از دیوار نگهداری کنید تا هوا بین کیسه‌های برنج جریان پیدا کند. درصورت امکان بین کیسه‌های برنج هم فاصله ایجاد کنید تا هوا جریان داشته باشد و رطوبت کیسه‌های برنج را خشک کند. برنج‌های خود را در کیسه‌های نخی نگهداری کنید. به تازگی برنج‌های مختلفی خصوصا برنج‌های هندی در کیسه‌های پلاستیکی در بازار عرضه می‌شود. کیسه‌ نخی قسمتی از رطوبت موجود در برنج را می‌گیرد و طول عمر برنج را افزایش می‌دهد، اما کیسه‌ پلاستیکی رطوبت برنج را درون خود نگه می‌دارد و موجب آفت زدگی می‌شود.

بهتر است برنج‌های خود را در سطل‌های پلاستیکی نگهداری نکنید، چون خیلی زود به آفت دچار خواهند شد. البته این قانون درخصوص مصرف‌های کم داخل آشپزخانه صدق نمی‌کند. برای آشپزخانه، بهتراست برنج را در ظروف پلاستیکی دهان گشاد نگهداری کنیم. درضمن بهترین میزان برای کیسه‌های برنج ۱۰کیلوگرم است. این محصول را در کیسه‌های بیشتر از ۱۰کیلوگرم نگهداری نکنید. شاید جای کمتری بگیرد، اما کیسه قادر نخواهد بود تمام رطوبت موجود در برنج را بگیرد، به همین دلیل برنج دچار آفت زدگی می‌شود.

برای نگهداری از برنج می‌توانید از روش‌های سنتی هم استفاده کنید؛ برای مثال لابه لای برنج نمک یا حبه‌های سیر بریزید. البته شاید تأثیر زیادی در از بین بردن آفت‌ها نداشته باشد، اما تأثیر چشمگیری در جلوگیری از تکثیر آنها دارد. یادتان باشد که برنج بسیار جاذب بو است، پس باید در مکانی سرد و خشک و دور از پیاز و سیر یا چیزهای بودار دیگر نگهداری شود.

نگهداری از برنج تازه

اصولا کسانی که قصد خرید عمده برنج را دارند مایل هستند برنج تازه خریداری کنند. با توجه به فرارسیدن فصل عرضه برنج تازه، خرید و فروش این محصول در بازار این روزها رونق می‌گیرد اما‌‌ همانطور که گفتیم نگهداری از برنج تازه به‌دلیل رطوبت موجود در آن بسیار سخت‌تر است. خیلی‌ها معتقدند برای از بین بردن رطوبت موجود در آن، باید برنج تازه را در آفتاب مستقیم پهن کرد تا خشک شود، اما‌‌ همانطور که اشاره شد این کار باعث می‌شود برنج شما خرد شود و کیفیت خود را از دست بدهد. اگر باز هم تمایل دارید که این کار را انجام دهید برنج را در آفتاب غیرمستقیم و در سایه پهن کنید تا هوا بخورد و رطوبت آن از بین برود. درست است که برنج تازه به توجه بیشتری نیاز دارد، اما اگر نکاتی که برای نگهداری برنج ذکر کردیم با دقت انجام دهید به مشکل برنخواهید خورد. البته در لابه‌لای برنج تازه بهتر است قرص برنج بگذارید. این قرص، برنج تازه را که در مقابل آفت‌ها بسیار آسیب‌پذیر است از هر خطری حفظ می‌کند. یادتان باشد که این قرص بسیار خطرناک است و شرایط استفاده از آن را در بخش قرص‌های برنج به شما خواهیم گفت.

مراقب قرص برنج باشید

قرص برنج ترکیب بسیار خطرناکی است و هنگام استفاده از آن باید حواستان را خوب جمع کنید. به‌طور عمده از فسفید آمینیوم تشکیل شده است و در آن ترکیب‌های دیگری مثل روی و کلسیم دیده می‌شود. یک قرص برنج می‌تواند در مدت کوتاهی هزاران شپشک را از بین ببرد و همچنین می‌تواند از برنج در مقابل آفت‌ها مراقبت کند. اما مشکل اینجاست که اگر اشتبا‌ها این قرص مصرف شود ظرف مدت 3 تا 4 ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد مرگ دردناکی را تجربه خواهد کرد. ما به شما توصیه می‌کنیم تا آنجایی که مقدور است از قرص برنج استفاده نکنید، اما اگر برنج تازه خریداری کرده‌اید و مجبور به استفاده از این قرص هستید آن را داخل یک قوطی کبریت بگذارید و در قوطی را با چسب محکم ببندید. سپس با سوزن روی قوطی سوراخ‌هایی را ایجاد کنید و در آخر قوطی را میان برنج قرار دهید تا هم برنج از خطرات آفت در امان بماند و هم قرص برنج با برنج ترکیب نشود. هرگونه مصرف و حتی استشمام بوی این قرص مسموم‌کننده است و باعث مرگ می‌شود. پس حسابی حواستان را هنگام استفاده از این قرص جمع کنید.

آفت برنج چیست؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آفت برنج چیست؟ چه شکلی است؟ و چگونه می‌شود آن را از بین برد؟ در اثر رطوبت و گرما، تخم آفت‌هایی در برنج رشد و تکثیر می‌یابند. به آفت‌های برنج شپشک می‌گویند. البته در قدیم این آفت به جوجو هم معروف بوده است. این حشره سر خرطومی از مورچه کوچک‌تر و رنگ آن قهوه‌ای است. شپشک، طول عمری نزدیک به ۴‌ماه دارد و هنگام تخم‌ریزی قادر است ۴۰۰ تا ۵۰۰ تخم بگذارد. اگر 2یا 3تا از این حشره وارد برنج شوند پس از 2یا 3هفته، تمام برنج را فرامی‌گیرند. اگر برنج شما به این آفت دچار شد بهترین روش، استفاده از قرص برنج است. این قرص به راحتی تمامی آفت‌ها را از بین می‌برد. باز هم هشدار می‌دهیم که این قرص بسیار خطرناک است. البته می‌توانید باز هم به روش سنتی عمل کنید، چه شکلی؟ برنج را در جایی که نور مستقیم به آن نخورد پهن کنید تا هوا بخورد. شپشک‌های زنده خود از برنج خارج می‌شوند و اگر باد بوزد شپشک‌های مرده نیز از برنج خارج خواهند شد. این حشرات بسیار سبک هستند و به راحتی می‌توان آنها را از برنج خارج کرد. شما می‌توانید برای خارج کردن شپشک‌های مرده برنج، از باد پنکه هم استفاده کنید.

نگهداری برنج در خانه

برای شما هم پیش آمده که کیسه برنج خود را باز کنید و در کمال ناباوری ببینید که برنج‌تان شپشک یا کرم زده؟ قطعاً تجربه تلخ این موضوع را فراموش نکرده‌اید و به دنبال راه‌حل مناسبی هستید تا این بار به درستی از کیسه‌های برنجتان نگهداری کنید.

در کنار این موضوع باید بدانید که برنج‌های ایرانی مستعد آفت هستند و برخلاف برنج‌های خارجی ممکن است پس از چند ماه یا یک‌ سال کم‌کم شپشک بزنند. برای دانستن اینکه چطور می‌توانید جلوی این اتفاق رو بگیرید و یا حداقل آن را به تعویق بیاندازید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

علت پروانه زدن و کرم زدن برنج

گاهی تخم‌های بسیار ریز این آفت‌ها در لابه‌لای غلات، از مرحله کاشت و داشت تا برداشت و انبار کردن داخل سیلوها نفوذ می‌کنند. این تخم‌های ریز موجود در برنج، حبوبات یا حتی گندم منتظر شرایطی برای رشد و تکثیر می‌شوند.

بهترین شرایط برای رشد و تکثیر تخم آفت‌های غلات گرما و رطوبت است، مثلاً اگر تخم آفتی داخل گونی برنج باشد و برنج را در محلی گرم و نسبتاً مرطوب نگهداری کنید به احتمال زیاد پس از مدتی با باز کردن گونی، با حشرات ریزی مواجه خواهید شد.

بهترین راه برای پیشگیری از حشره زدن برنج و حبوبات و تکثیر تخم آفت‌ها درون آن‌ها،‌ نگهداری آن‌ها در دمای مناسب است. مکان‌های خشک و خنک، بهترین محل برای نگهداری و انبار کردن غلات هستند.

نتیجه تصویری برای نگهداری برنج در خانه

علت کرم افتادن برنج

اگر برنج به روش درست خشک شود، خیلی کمتر حشره می‌زند. اما اینکار هزینه‌بر است. بخاطر همین برخی تولیدکنندگان از انجام این مراحل خودداری می‌کنند و متأسفانه این اهمال کاری موجب کرم زدن زودتر و بیشتر برنج می‌شود

کرم برنج از کجا میاد

اگر محصولی که خریده‌اید، حشره داشت، به احتمال زیاد پیش از فروش در انبارهای گرم و مرطوب و با شرایط نامناسب نگهداری شده است یعنی تعداد گونی‌های برنج موجود در انبار، بیش از ظرفیت آن بوده و تهویه مناسبی هم در آن مکان صورت نمی‌گرفته است و در نهایت چیدمان برنج‌های داخل انبار به ایجاد گرما و رشد آفت‌ها در محصول کمک کرده‌اند. ضمن اینکه در این دانه‌های برنج یا سایر غلات، هنوز فرآیند متابولیکی در حال جریان است یعنی حتی قرار دادن حجم زیادی از برنج داخل یک گونی و گذاشتن گونی‌ها روی هم باعث ایجاد گرما می‌شود و همین گرما می‌تواند باعث تبدیل تخم آفت به حشره نیمه بالغ و سپس بالغ شود. به همین دلیل گاهی با وجودی که گونی‌های برنج را در انبار خنک قرار می‌دهیم، پس از باز کردن در گونی، با حجم زیاد شپشک‌های برنج مواجه می‌شویم.

برای اینکه برنج حشره نزنه چکار کنیم؟

دقت در هنگام خرید برنج

در هنگام خرید برنج مشتی از برنج را بردارید و از نزدیک بررسی کنید که آفاتی مانند شپشک و یا کرم داخل برنج نباشد.

نگهداری برنج در مکان خشک و خنک

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم مطمئن شوید که مکان برنج خشک و خنک است. رطوبت و گرما باعث خرابی برنج می‌شوند. اکثر مردم برنج خود را در انباری نگهداری می‌کنند که معمولاً مکانی گرم است، بنابراین دقت داشته باشید که اگر می‌خواهید برنج خود را در انبار نگهداری کنید، انبار تهویه‌ای مناسب داشته باشد.

ایجاد فاصله بین کیسه برنج با زمین و دیوار برای جلوگیری از کرم افتادن برنج

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم بین کیسه‌های برنج با زمین و دیوار فاصله ایجاد کنید. این کار مانع نفوذ رطوبت دیوار و زمین به کیسه‌های برنج می‌شود. برای در امان بودن کیسه‌های برنج از سوسک، موش و سایر حشرات نیز آن را در قفسه و یا درجایی بلندتر از زمین قرار دهید.

جلوگیری از کرم زدن برنج

نگهداری برنج در ظرف مناسب برای جلوگیری از کرم گذاشتن برنج

در حالت کلی برنج را می‌توان در کیسه پارچه‌ای، ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی مات و ظروف فلزی دوجداره(لایه‌ی خارجی فلزی، لایه‌ی داخلی پلاستیکی) نگهداری کرد که از میان آن‌ها نگهداری برنج در گونی‌های نخی بهتر از بقیه است.

بهتر است برای حجم زیاد برنج از کیسه‌های نخی استفاده کنیم؛ زیرا این کیسه‌ها برخلاف کیسهها و ظروف پلاستیکی، سبب می شوند که رطوبت برنج خارج شود و طول عمر آن افزایش یابد ولی برای حجم کم برنج می توان از ظروف شیشه‌ای، پلاستیکی یا فلزی استفاده کرد.

 

  • نکته۱: اگر بخواهیم برای نگهداری برنج از ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی استفاده کنیم، این ظروف حتما باید خشک باشند؛ در غیراین صورت در مدت کوتاهی سبب خراب شدن برنج می شوند.
  • نکته۲: ظروف شیشه‌ای مات نسبت ظروف پلاستیکی برای نگهداری برنج مناسب تر هستند؛ زیرا در صورت نگهداری برنج در ظروف پلاستیکی ممکن است طعم و بوی برنج تحت تاثیر پلاستیک تغییر کرده و برنج کیفیت خود را از دست بدهد ولی در ظروف شیشه‌ای طعم و عطر برنج تغییر نمی کند.

چکار کنیم برنج شپشک نزند

احتمالا تا‌به‌حال برنج کرم زده را از نزدیک دیده‌اید. برای جلوگیری از آفت زدن یا شپشک زدن برنج، بهتر است که از همان ابتدا یک یا دو مورد از مواد زیر را در ظرف یا کیسه برنج قرار دهید.

راه‌های پیشگیری از کرم زدن برنج

  • حبه سیر
  • فلفل تند و خشک
  • میخک
  • آهن مانند میخ یا میلگرد
  • برگ گردو
  • پوست گردو
  • برگ درخت چریش
  • نمک
  • زنجبیل
  • زردچوبه

دلیل کرم زدن برنج

چکار کنیم برنج کرم نزنه

حشره برنج نسبت به بوی سیر حساس است و به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که چند بوته سیر در لابه لای برنج قرار دهید.

شپشک برنج هنگامی به وجود می‌آید که از برنج معمولا تا مدت‌ها استفاده نشود و به همین منظور برنج را در اندازه کم تهیه نمایید.

هنگام خرید برنج دقت داشته باشید که برنج شپشک نداشته باشد.

فلفل چیلی خشک شپشک را دفع می‌کند و به همین خاطر می‌توانید چیلی را درون پارچه یا پوشش نازکی قرار دهید و درون ظرف برنج قرار دهید.

نتیجه تصویری برای نگهداری برنج در خانه

برنج کرم زده را چکار کنیم

بهتر است بدانید که در واقع کرم برنج هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد، اما برای غلات نوعی تهدید بزرگ به حساب می‌آید و یافتن این آفات در برنج می‌تواند شما را در هنگام پاک کردن اذیت کند و در نتیجه درست کردن برنج را یخت کند که البته برای حل این مشکل استفاده از راهکار‌های خانگی می‌تواند موثر باشد.

برگ بو یا چریش برای از بین بردن کرم در برنج

به غیر از موارد گفته شده در ابتدای مطلب بهترین راه‌ها برای از بین بردن شپشک‌های برنج برگ بو و برگ چریش می‌باشد که می‌توانید آن را در ظرف برنج قرار دهید تا حشرات از آن دور شوند و همچنین می‌توانید ظرف حاوی برنج را در فضایی باز و در حل سایه قرار دهید تا شپشک‌ها به سراغ مواد غذایی دیگر نروند.

میخک برای از بین بردن پروانه برنج

یکی دیگر از روش‌های مبارزه با کرم‌های برنج استفاده از میخک می‌باشد و برای استفاده از آن می‌توانید میخک را داخل ظرف برنج قرار دهید تا هم حشرات را از بین برد و هم از ورود آن به داخل ظرف پیشگیری شود.

برنج کرم افتاده را چه کنیم

جعبه کبریت برای اینکه برنج کرم نزند

جالب است بدانید که شپشک‌ها در واقع از گوگرد فراری هستند و به همین دلیل استفاده از گوگرد می‌تواند موجب دفع آن‌ها شود. برای این منظور می‌توانید یک جعبه کبریت را داخل ظرف برنج قرار دهید که این کار باعث فراری شدن حشرات و در نتیجه جلوگیری از کرم زدن برنج می‌شود.

نگهداری برنج در خانه در مکانی به دور از نور خورشید

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم برنج را در معرض نور خورشید قرار ندهید چرا که باعث آفت‌زدگی برنج می‌شود. نور مستقیم خورشید نیز موجب خرد شدن دانه‌های برنج می‌شود.

خرید برنجی که به خوبی خشک شده باشه

اصلی‌ترین علت آفت زدن برنج‌های ایرانی این است که در فرآیند سفید کردن برنج به اندازه کافی برنج را در خشک‌کن قرار نمی‌دهند تا رطوبت آن گرفته شود. برنج باید در حدود ۶۰ ساعت در خشک‌کن باشد ولی در فصل برداشت بعضی از کارخانه‌ها به خاطر حجم زیاد کار برنج را به میزان ۳۰ تا ۴۰ ساعت در خشک کن می‌گذارند و همین باعث می‌شود تا برنج زودتر آفت بزند. ما در درکام اطمینان حاصل می‌کنیم که برنج‌هایی که عرضه می‌کنیم به میزان کافی خشک شده باشند تا زود دچار شپشک نشوند.

استفاده از جذب‌کننده اکسیژن در کیسه برنج برای نگهداری برنج

یکی از اصلی‌ترین علت‌های فاسد شدن موادغذایی به خاطر اکسیژن هوا است که باعث ایجاد محیطی مناسب برای رشد آفات می‌شود. برای مقابله با این مورد می‌توان از جاذب اکسیژن استفاده کرد و با قرار دادن جاذب اکسیژن در کیسه برنج و یا بسته‌بندی موادغذایی دیگر از آفت زدن آن‌ها جلوگیری کرد.

بهترین روش‌ نگهداری برنج در خانه

یک تصور غلط در مورد برنج این است که می‌توان آن را به بدون هیچ محدودیتی در آشپزخانه نگهدای کرد یا تا چند روز پس از پخت، آن را در یخچال قرار داد و بعد استفاده کرد، اما اینطور نیست! نگهداری از برنج نیازمند رعایت اصول و نکات خاصی است، در ادامه روش های نگهداری برنج در خانه را شرح می‌دهیم.

روش‌ نگهداری از برنج ایرانی خام

آیا می‌دانید اگر از برنج خام به درستی نگهداری نکنید، ممکن است طعم آن تغییر کند؟ برای اطمینان از اینکه برنج شما کیفیت خود را از دست نمی‌دهد و بعد از پخت اصطلاحا شفته نمی‌شود، از روش‌های نگهداری برنج خام که در ادامه آمده است، پیروی کنید.

یکی از شرایط نگهداری برنج خرید تدریجی برنج است

حتی در دمای سرد انباری منزل، مقداری رطوبت و گرما وجود دارد. همانطور که می‌دانید برنج خام در چنین شرایطی کیفیت خود را از دست می‌دهد، بنابراین توصیه ما این است که برنج را هربار برای مصرف کوتاه مدت خریداری و از انبار کردن آن اجتناب کنید.

یکی دیگر از روش های نگهداری از برنج نگهداری برنج در یخچال است

در مناطق گرم و مرطوب، می‌توان برنج خام را در یخچال نگهداری کرد. برای این منظور باید از ظروفی که درب آنها کاملا بسته می‌شود استفاده کنید، تا رطوبت وارد ظرف نشود.

برنج را چگونه نگهداری کنیم

دور نگه داشتن برنج از حشرات

از آنجا که برنج در مزرع کشت می‌شود، یکی از نگرانی‌ها در نگهداری طولانی مدت آن، آفات است. برای ذخیره سازی کوتاه یا بلند مدت برنج، باید آن را در معرض هوا قرار داد، زیرا برخلاف سایر خوراکی‌ها، برنج به مقداری تهویه نیاز دارد تا از فساد آن جلوگیری شود. توجه داشته باشید که اگر برنج را در ظروف دربسته و مهر و موم شده انبار کنید، محیط بهتری برای تولید مثل آفات و حشرات ایجاد کرده‌اید. هوای گرم، اصلی‌ترین دلیل آفت زدن برنج است، این ماده غذایی اگر در معرض هوای گرم قرار بگیرد، «عرق می‌کند» و حشرات و آفات ناخواسته در محیط مرطوب آن شروع به رشد می‌کنند.

برای جلوگیری از خراب شدن برنج چه کنیم

ضدعفونی و پاکسازی کردن یکی از شرایط نگهداری برنج

تمیز کردن ظروف نگهداری برنج بسیار مهم است. به طور معمول این ماده غذایی را می‌توان در ظروفی از جنس فلز، شیشه، پلاستیک و ... نگهداری کرد، اما این ظروف باید کاملا تمیز باشند. برنج انبار شده اکسیژن بسیاری جذب می‌کند، به خصوص اگر در محفظه‌ای مهر و موم شده همراه با یک جاذب اکسیژن نگهداری شود، بنابراین ظرف تمیز برای نگهداری برنج بسیار توصیه می‌شود. حتی اگر برنج را در شرایط بسیار عالی نگهداری کنید، بدون رعایت کردن این اصل، کیفیت آن افت خواهد کرد.

علت نگهداری از برنج در خانه

برنج خوراک عمده آسیایی‌ها محسوب می‌شود. این غذای آسان و پرانرژی یک انتخاب بسیار سالم‌تر نسبت به غذاهای کنسرو شده یا کم کیفیت به شمار می‌آید. مزایای ذخیره کردن و مصرف برنج به شرح زیر است:

برنج خام را می‌توان برای مدت نسبتا طولانی نگهداری کرد

حجم آن هنگام پخت دوبرابر می‌شود

به آسانی پخته می‌شود

فاقد کلسترول، سدیم و چربی است

حساسیت زا نیست

طول عمر برنج

برنج را می‌توان در شرایط مناسب تا دو سال در منزل نگهداری کرد. برنج قهوه‌ای عمر زیادی ندارد و نسبت به برنج سفید زودتر خراب می‌شود. برنج قهوه‌ای را فقط چند سال می‌توان نگهداری کرد، اما در شرایط کاملا مناسب، برنج سفید را  تا ۳۰ سال می‌توان در انبار نگهداری کرد.

دمای ایده‌آل برای نگهداری برنج، ۴/۵ درجه سانتیگراد یا کمتر است. برنج تا ۲۵ یا ۳۰ سال، در چنین شرایطی می‌ماند. همچنین می‌توان آن را در دمای ۲۱ درجه نیز نگهداری کرد، اما در این صورت به جذب کننده‌ اکسیژن نیاز است. به علاوه در این شرایط طول عمر برنج حدود ۱۰ سال خواهد بود.

غذا یکی از نیازهای ضروری انسان است. در طول اتفاقات طبیعی یا شرایط بد اقتصادی، برنج می‌تواند یکی از مقرون به صرفه‌ترین خوراک‌ها باشد، به خصوص اینکه در مقایسه با میوه، سبزیجات و گوشت، مدت زمان بیشتری می‌توان آن را ذخیره کرد. البته برای این منظور باید از روش های نگهداری برنج در خانه استفاده کنید.

نحوه نگهداری برنج ایرانی

نگهداری برنج خام در یخچال

برنج خام (پخته نشده) برای نگهداری به یخچال نیازی ندارد ولی در صورت نگهداری طراوت آن به مراتب بیشتر حفظ می شود.

برنج قهوه ای خام در فریزر به مدت دوازده الی ۱۸ ماه می تواند نگهداری شود.

طریقه نگهداری برنج در منزل (دمای اتاق)

برنج سفید خام در شرایط معمولی و دمای اتاق (۲۵ درجه) به مدت ۴ الی ۵ سال و در حالت پخته به مدت دو ساعت می تواند نگهداری شود.

برنج قهوه ای خام در دمای اتاق به مدت ۳ الی ۶ ماه و در حالت پخته شده به مدت دو ساعت حفظ می شود.

طرز نگهداری برنج  کهنه در فریزر

این ترفند برای ممانعت از نفوذ حشرات و آفات و گرد و غبار گزینه مناسبی است و در صورتی کارایی دارد که شما قصد نگهداری حجم کمی از برنج را داشته باشید.

در این صورت برنج مد نظر را در ظرف دربسته ای ریخته و پس از تاریخ گذاری به فریزر منتقل کنید.

برنج سفید پخته شده تا ۶ ماه و برنج قهوه ای پخته شده تا ۲ ماه در فریزر قابل نگهداری است.

برنج قهوه ای خام می تواند به مدت ۱۲ الی ۱۸ ماه در فریزر باقی بماند.

پاسخ به چند سوال مهم درباره نگهداری برنج ایرانی در فریزر

آیا برنجی که به صورت فریز نشده نگهداری می شود می تواند مضراتی داشته باشد؟

برنج خام ممکن است محتوی باکتری هایی باشد که ساختار های میکروبی مقاومی به نام اسپور دارند.

هنگامی که چنین برنجی پخته می شود باکتری ها تحت حرارت دهی از بین می روند اما اسپورهای آن ها ممکن است باقی بمانند.

اسپورها تحت شرایطی مشکل آفرین می شوند اگر برنج به مدت طولانی در شرایط نامناسب باقی بماند و فرصت رویش و رشد اسپورها به آنها داده شود.

برای مقابله با چنین مسئله ای بهترین راه حل فریز کردن برنج است، حتی اگر وقفه مورد نیاز به اندازه یک روز باشد!

بهترین مدت نگهداری برنج در یخچال چقدر است؟

اگرچه در مطالب پیشین این مدت تا ۶ ماه نیز ذکر شد اما عطر و طعم و رطوبت برنج نهایتا تا یک ماه در حد مطلوبی حفظ خواهد شد.

حرارت دهی مجدد برنج پخته فریز شده به چه شکلی است؟

برنجی که به طور اصولی فریز شده باشد از نظر بهداشتی و سلامتی نیازی به گرم کردن ندارد اما اگر برحسب سلیقه مایل به گرم کردن آن هستید مانعی وجود ندارد و کافیست مقدار کمی آب به آن افزوده و به مدت چند دقیقه در معرض حرارت (ترجیحا مایکروویو) قرار دهید.

البته بهتر است پیش از حرارت دهی اندکی فرصت دهید تا یخ برنج تا حدودی ذوب شود.

نحوه نگهداری برنج ایرانی در خانه

بهترین ظرف برای نگهداری برنج

در ادامه به بررسی شرایط نگهداری برنج و بهترین ظرفی که شما برنج را در آن نگهداری کنید، می پردازیم.

روش نگهداری برنج در منزل در کیسه پارچه ای

یکی از بهترین ظرف هایی که برای نگهداری برنج گفته خواهد شد، کیسه پارچه ای است. به شرطی که جنس کیسه پارچه ای کاملاً از نخ طبیعی باشد و در آن از پلاستیک استفاده نشده باشد. چون به مرور زمان پلاسیتک رطوبت و گرما را در خود نگه می‌دارد و بر کیفیت برنج تاثیر منفی خواهد گذاشت. اما بر خلاف کیسه پلاستیکی، کیسه نخی رطوبت را از برنج می گیرد و موجب افزایش طول عمر برنج می شود. اما مشکلی که کیسه های نخی دارند پاره شدن آن ها به مرور زمان می باشد و اینکه ظاهر زیبایی برای نگهداری برنج در آشپزخانه را ندارد. اما توصیه می شود که به مقدار مصرف یک هفته برنج را در یک ظرف دیگر نگهداری کنید و بقیه برنج ها را در کیسه نخی نگهداری کنید.

برای نگهداری برنج در ظرف پلاستیکی چه باید کرد ؟

نگهداری از برنج در ظروف پلاستیک مات گزینه بدی نیست ام به شرطی که حتما پلاستیکی که برای نگهداری برنج انتخاب می کنید، حتماً از مواد اولیه مرغوب و درجه یک ساخته شده باشند. اگر جنس پلاستیک شما خوب نباشد، قطعاً به مرور زمان بو و طعم برنج تحت تاثیر پلاستیک قرار خواهد گرفت و برج آن کیفیت همیشگی خود را به راحتی از دست می دهد. به این نکته دقت کنید که وقتی برنج را در ظرف پلاستیکی می ریزید، از خشک بودن ظرف اطمینان حاصل کنید. زیرا این گونه ظروف باعث نگهداری رطوبت در سطح برنج می شوند که به مرور زمان باعث خراب و فاسد شدن برنج می شوند.

چگونه برنج را در ظرف شیشه ای نگهداری کنیم

Preserve-Rice

ظرف شیشه ای به شرطی که مات باشد یک گزینه بسیار مناسب برای نگهداری برنج می باشد. همچنین بر خلاف ظرف پلاستیکی با طعم و عطر آن تغییر نمی کند. اما اگر ظرف شیشه ای نباشد حتما باید برنج را در جایی دور از نور خورشید مانند داخل کابینت نگهداری کنید، زیرا نور خورشید به سرعت موجب خراب شدن برنج خواهد شد.

جلوگیری از خراب شدن برنج در ظرف فلزی

استفاده از ظرف فلزی که دوجداره باشد و فقط لایه خارجی آن از فلز باشد و لایه داخلی از پلاستیک باشد، گزینه مناسبی برای نگهداری برنج است. اما اگر قرار باشد که برنج در یک ظرف فلزی ساده نگهداری شود و برنج در معرض تماس با فلز باشد. اصلا یک گزینه خوب برای نگهداری برنج نیست.

چند راز نگهداری برنج

چگونه از برنج نگهداری کنیم

حتما شنیدید هر چقدر شراب قدیمی تر باشد خوش طعم تر و گرانتر میشود ؛ در مورد برنج هم این موضوع به نوعی مصداق دارد . برنج کهنه ارزشمندتر از برنج نو است

طرز نگهداری برنج در پلاستیک ! سد در برابر شپشک

روشی که مادرم سالها استفاده میکند و تا به امروز هیچ گونه شپشکی در برنج های ما دیده نشده از این ترفند ساده نشات میگیرد . او پلاستیک هایی به بزرگی کیسه برنج تهیه میکند و درون کیسه ها میگذارد و بعد برنج را به درون کیسه ها متقل میکند و محکم سرش را میبندد و میگوید نباید هوا بکشد .

چکار کنیم برنج کرم نزند ؟

سیر و نمک

در ایام قدیم از سیر و نمک برای جلوگیری از آفات درون کیسه ها قرار میدادند ؛خیلی این مورد را پیشنهاد نمیکند زیرا نمک باعث خورد شدن برنج میشود .

طرز نگهداری برنج ایرانی با گوله آرد و نمک

دو پیمانه آرد به همراه یک دوم پیمانه نمک را خوب با هم مخلوط کنید و آرام آرام آب اضافه کنید . خمیر بگیرید و بعد از آن گلوله هایی به اندازه فندق درشت تهیه کنید؛ و زیر نور آفتاب کاملا خشک کنید . این گلوله های آردی را لابه لای برنج خود بگذارید کاملا از برنج شما در مقابل شپشک محافظت میکند .

نگهداری برنج در شیشه نوشابه

روش غیر مرسومی که میخواهیم به شما معرفی کند استفاده از بطری های نوشابه و آب معدنی است . از نظر جاگیری روش منطقی بنظر نمی آید اما از نظر کارایی فوق العادس به هیچ وجه آفات و شپشک درون بطریهای خشکی که درون برنج ریختید رشد نمیکند .

اگر برنجمان دچار آفت شد کرم برنج را چه کنیم ؟

وقتی آفتاب غروب کرد! و زمین هنوز گرم است ! ملحفه ی تمیزی پهن کنید و برنجها را روی آن بریزید شپشک ها خودشان دور میشوند و بعد از چند ساعت شپشکهایی که مرده اند را هم از آن جدا کنید و از  یکی از روش های بالا برای نگهداری برنج استفاده کنید .

برنج نم کشیده را چه کنیم

برای مثال شما برنج در انباری نگهداری کردید که ناگهان آب آنجا را گرفته و یا زمانی که آنها را حمل می کردید به آنها باران خورده برای اینکه این را بدانید بهتر از خاصیت نم گیری نمک استفاده کنید برای استفاده.

از نمک برای نم گیری برنج بهتر است که نمک را به این سه لایه دستمال نخی بریزید و آن را به شکل بسته بندی در بیاورید و لابه لای برنج ها قرار دهید و در حالت دیگر نمک را در کل برنج پخش کنید و هم بزنید که طبق تجربه حالت اول جواب دهی بهتری دارد و شما بعد از اینکه نم برنج گرفته شد می توانید بسته های نمک را خارج کنید.

استفاده از قرص برنج برای نگهداری برنج

نتیجه تصویری برای قرص برنج

قرص برنج چیست ؟

قرص برنج یک سم بسیار مهلک در جهت جلوگیری و از بین بردن آفت ها یا شپشک برنج در خانه و انبار میباشد که حشرات از بوی شدید آن نابود میشوند.

متاسفانه از آنجا که قرص برنج در خودکشی اسمی ترسناک برای خود دست پا کرده اما قرص برنج در از بین بردن و جلوگیری از تکثیر آفت بر روی محصولات زارعی از جمله برنج تاثیر موثری دارد و استفاده درست از آن مشکلی پیش نمی آورد منتهی لازم به ذکر است اصلا این قرص را دست کم نگیرید.حتی بوی آن برای کشتن انسان کافی است!

نحوه صحیح استفاده از قرص برنج در خانه

ابتدا تمامی برنج ها را یک جا قرار دهید مانند یک کیسه یا سطل تا از ورود هوا جلوگیری شود بهترین روش برای استفاده از قرص برنج همراه با یک دستمال کاغذی است (یک لایه از دستمال کاغذی را جدا کنید و قرص برنج را در آن بگذارید و کاملا قرص را پوشش دهید ) تا هوا به قرص نرسد و پودر نشود در مرحله بعد قرص را بر روی برنج (داخل کیسه) قرار دهید و کیسه را ببندید.

نکته : اگر شپشک کمی در برنج مشاهده کردید بگذارید قرص برنج به مدت 4 روز در کیسه بماند اما اگر برنج شما از شپشک زیادی برخوردار بود بگذراید حداقل به مدت 10 روز قرص برنج در کیسه بماند. برای جلوگیری از آفت زدن لازم نیست قرص برنج را در کیسه قرار دهید، قرص را در یک لایه از دستمال کاغذی قرار دهید و در کنار کیسه ها بگذارید.

سوالات متداول در مورد استفاده از قرص برنج

  • در چه شرایطی باید از قرص برنج استفاده کرد ؟

    در شرایطی باید از قرص برنج استفاده کرد که برنج ها دچار آفت زدگی شده و یا در فصل گرما برای جلوگیری و تکثیر از آن استفاده کنیم.

  • آیا قرص برنجی در کیسه پودر شده خطرناک میباشد ؟

    بله ، سریعا باید آن برنج دور ریخته شود.

  • آیا رفت آمد و نشستن و خوابیدن کنار کیسه حاوی قرص برنج مشکلی دارد ؟

    همانطور که در مطلب گفته شده، حشرات از بوی شدید قرص برنج نابود میشوند و این بو میتواند برای انسان هم ضرر داشته باشد، کیسه های حاوی قرص برنج را از محل رفت آمد و نشستن و خوابیدن دور نگه دارید.

  • قرص برنج از کجا بخرم ؟

    برای تهیه قرص برنج باید به عطاری یا فروشگاه سموم کشاورزی مراجعه کرد لازم به ذکر است فروش قرص برنج در عطاری ها ممنوع شده و واردات قانونی آن به کشور متوقف شده است.

  • چه برنج هایی نیاز به قرص برنج ندارند ؟

    کسانی که در خرید برنج از شپشک زدن برنج واهمه دارند میتوانند از برنج های پرمحصول استفاده کنند برنج های پر محصول مقاوم در برابر و شپشک زدن است و به سختی شپشک میزند مانند برنج ( فجر، شیرودی، ندا و…) که قیمت مقرون به صرفه ای دارند.

روش نگهداری برنج خانم گل آور