به گزارش پارس به نقل از فارسعلی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش توجیهی‌ ـ آموزشی دوره‌های ضمن خدمت با عنوان تلفیق برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در جمع خبرنگاران در خصوص مصوبه اخیر مجلس درباره حق‌التدریس شدن مربیان پیش‌دبستانی، اظهار داشت: در این خصوص منتظر نظر شورای نگهبان هستیم، اما در حال حاضر اگر آموزش و پرورش نیاز داشته باشد، این مربیان به صورت حق‌التدریس ادامه فعالیت می‌دهند.

وی در خصوص سامان‌دهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار داشت:‌ از 4 سال پیش، دوره ابتدایی از 5 سال به 6 سال افزایش پیدا کرد و حدود 48 هزار نیرو در ابتدا کسری داشتیم که به طرق مختلف مشکل حل شده است.

فانی اضافه کرد: امسال 3-3-6 به متوسطه دوم راه یافته است، یعنی امسال سال اول دبیرستان نداریم، لذا متوسطه دوم به جای 4 پایه تحصیلی که قبلاً بوده، 3 پایه خواهد شد و این بدان معناست که حدوداً یک چهارم از نیروی انسانی متوسطه دوم در این دوره جایگاهی ندارند.

وی اضافه کرد: مشخصا برای مهر 94 از اول بهمن 93 کار را آغاز کردیم و با توجه به امتیازبندی معلمان، ابتدا کل نیروهای متوسطه اول و دوم را ساماندهی کردیم و به تبع به‌دلیل حذف پایه اول دبیرستان، نیروها را در متوسطه اول ساماندهی کردیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان غیردولتی اظهار داشت: کاری که آموزش و پرورش در سال‌ گذشته انجام داد، واگذاری مدرسه نبوده است بلکه مدرسه‌ را با بخش غیردولتی به مشارکت گذاشتیم و بر اساس آیین‌نامه مربوطه، فعالیت این مدارس امسال هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تبصره 13 قانون بودجه 94 نسبت به خرید خدمات آموزشی اقدام می‌کنیم.

*اختصاص 300 میلیارد تومان از محل یارانه‌ها برای شیر مدارس

فانی در خصوص توزیع شیر در مدارس کشور بیان داشت: امسال توزیع شیر در مدارس را داریم و دولت علاوه بر اعتبار بودجه آموزش و پرورش، 300 میلیارد تومان نیز از محل یارانه‌ها برای سال 95ـ94 اختصاص داده است و امیدواریم در بحث شیر مدارس مشکلی نداشته باشیم.

وی به طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: شاخص‌های این طرح توسط آموزش و پرورش مشخص شده است و باید تصویب شورای توسعه مدیریت را داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدواریم طرح رتبه‌بندی معلمان از مهر امسال اجرا شود، افزود: در خصوص میزان دریافتی معلمان، اجازه بدهید احکام صادر شود تا معلمان این میزان را خودشان در حقوق‌شان مشاهده کنند.

وی در خصوص جذب مربیان پیش‌دبستانی در آموزش و پرورش اظهار داشت: ابتدا هم قرار نبود همه مربیان پیش‌دبستانی جذب آموزش و پرورش شوند بلکه قرار بود بر حسب نیاز آموزش و پرورش در اولویت باشند.

فانی ادامه داد: مقرر شده است امسال 5 هزار نفر از طریق آزمون جذب آموزش و پرورش شوند که مربیان پیش‌دبستانی در اولویت هستند اما رشته برخی از این مربیان با نیاز آموزش و پرورش هماهنگ نبود و امسال به تبع جذب نمی‌شوند.

وی در خصوص مدارس استیجاری بیان داشت: آموزش و پرورش هر ساله نسبت به خرید مدارس استیجاری بر حسب منابع اقدام می‌کند که چون اعتبارات ما محدود است، نمی‌توانیم همه ساختمان‌ها را در یکسال خریداری کنیم و هر سال متناسب با شرایط به تدریج خریداری مدارس استیجاری انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص درآمدزایی مدارس کشور و انجام تبلیغات در مدارس گفت: تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش باید منطبق با قوانین باشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص جعل مدرک در آموزش و پرورش بیان داشت: جعل مدرک پدیده‌ای است که در چند سال گذشته مطرح بوده است که ما در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش اقداماتی را مطرح کردیم که بخشی از آن در جلسه دوشنبه هفته گذشته به تصویب رسید.

* کاهش تنوع مدارس

فانی اضافه کرد: آموزش و پرورش با همکاری سایر نهادها می‌تواند در این بخش فعالیت کند که پیش‌نویس این موضوع در جلسه شورا در دست بررسی است.

وی در خصوص کاهش مدارس خاص نیز گفت: مدارس خاص دو دسته است یکی برای دانش‌آموزان با استعداد بالا و دیگری برای دانش‌آموزان استثنایی است؛ در دولت یازدهم هدف این است که تنوع مدارس را کاهش دهد و این کاهش تنوع به این دلیل صورت می‌گیرد که مشکلاتی ایجاد نشود و در حال حاضر پذیرش در مدارس سمپاد و نمونه دولتی کمتر شده است و رسیدگی به مدارس دولتی افزایش یافته است.