پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مجید حسین زاده- چند روزی می شود که نتایج تلاش چندین ساله دانش آموزان کنکوری اعلام شده است. عده ای امیدوار و خرسند از رتبه شان به آینده فکر می کنند و البته عده ای هم نا امید از رتبه به دست آمده در پی فرصت دیگری برای شرکت در کنکور هستند. به هر حال آن چه در فرصت حال حاضر اهمیت دو چندانی پیدا کرده است، تلاش برای رسیدن به انتخاب رشته ای آگاهانه، منطقی و مورد رضایت فرد برای آینده تحصیلی اش است. انتخابی که از 5 تا 10 مرداد ماه به صورت آنلاین و از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس www.Sanjesh.org آغاز می شود و طی آن داوطلبان می توانند متناسب با رتبه خود رشته های مورد نظرشان را انتخاب کنند. بنابراین این پرونده زندگی سلام را کنکوری های در آستانه انتخاب رشته و خانواده هایشان باید بخوانند تا با کمک یکدیگر، بهترین انتخاب ها و تصمیم ها را برای آینده بگیرند.

توصیه های کلیدی، برای یک انتخاب طلایی

راضیه حافظ شعرباف، مشاور تحصیلی - همان قدر که برای شرکت در کنکور زحمت کشیده اید تا به رتبه قابل قبولی برسید، امروز باید برای انتخاب رشته تلاش کنید تا بعدها از انتخاب تان پشیمان نشوید چراکه به احتمال زیاد برگشت از این راه، هزینه های زیادی برای تان خواهد داشت. در ادامه توصیه هایی برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری 94 مطرح و درباره هر یک توضیحاتی ارائه می شود.

حواس تان به «نقطه عطف» باشد

انتخاب رشته کنکور فرآیندی نیست که مربوط به همین فرصت باقیمانده تا روز انتخاب رشته باشد بلکه از همان روزی که رشته تحصیلی دبیرستان انتخاب شد این فرآیند شروع شده است؛ بنابراین باید برای آن به صورت دقیق و آگاهانه برنامه ریزی کرد چرا که داوطلبان ما در حال حاضر در مقطعی قرار دارند که نقطه عطفی در زندگی تحصیلی شان محسوب می شود.

رشته ها و کارنامه تان را بشناسید

یکی از ضرورت ها در انتخاب رشته، آشنایی و آگاهی داوطلبان با رشته ها و موارد مختلف کارنامه است. متاسفانه برخی داوطلبان آشنایی چندانی با رشته هایی که انتخاب می کنند ندارند و جزئیات کارنامه خود، همچون تراز، نمرات کل و ... را نمی شناسند که با مراجعه به مشاور یا تحقیق از دوستان و جست وجو در اینترنت می توانند اطلاعات کافی به دست آورند.

اشتباه غیرقابل جبران نکنید

توجه کنید که انتخاب امروز شما، شغل و درآمد و قسمتی از آینده شما را تعیین می کند بنابراین باید مراقب باشید چرا که گاهی برخی اشتباهات قابل جبران نیست. دقت کنید که عجولانه، احساسی و از روی اجبار انتخاب رشته نکنید. حتما می دانید که بیشترین افت تحصیلی را دانشجویانی داشته اند که رشته دانشگاهی شان را بر اساس اجبار و از روی احساس انتخاب کرده اند.

این چند روز اخبار سازمان سنجش را پیگیری کنید

شما باید از قبل با برخی اطلاعات و جزئیات کارنامه خود آشنا باشید چراکه اگر بدون آگاهی وارد انتخاب رشته شوید موفق نخواهید بود. این وظیفه داوطلب است که نسبت به رشته های مختلف و شرایط انتخاب واحد اطلاع کسب کند بنابراین با استفاده از سایت سنجش و دیگر پایگاه های اطلاع رسانی معتبر در حوزه کنکور، می توانید نسبت به رشته هایی که می خواهید انتخاب کنید و جزئیات انتخاب رشته آگاه شوید. در این زمینه توجه کنید که حتما اطلاعیه های سازمان سنجش را رصد کنید تا از اصلاحیه هایی که در دفترچه انتخاب رشته انجام می شود مطلع شوید.

مراقب مراکز غیرمعتبر انتخاب رشته باشید

مطمئن شوید پایگاه ها و مراکزی که برای انتخاب رشته و مشاوره انتخاب می کنید معتبر است. متاسفانه این روزها مراکز مشاوره انتخاب رشته مثل قارچ رشد می کند و زیاد می شود و افرادی در آن به ارائه مشاوره می پردازند که حتی متخصص هم نیستند بنابراین سعی کنید به مشاوران آموزش و پرورش و یا مراکز معتبر مشاوره انتخاب رشته مراجعه کنید.

با افراد متخصص مشورت کنید

توصیه می کنم که حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. این که بگویید دوستانم کدام رشته را انتخاب کرده اند، من هم همان را انتخاب می کنم، اشتباه است. تا می توانید مشورت کنید به خصوص با اعضای خانواده چون اگر خانواده ها پشتیبان فرزندشان باشند، آن ها در ادامه تحصیل شان موفقیت بیشتری خواهند داشت.

از تمام ظرفیت ها برای انتخاب رشته استفاده کنید

به طور مثال برخی دانش آموزان تجربی اشتباه می کنند و می گویند ما فقط رشته پزشکی می خواهیم و فقط کد رشته های پزشکی را انتخاب و خود را از بقیه انتخاب ها محروم می کنند. سازمان سنجش اجازه انتخاب 150 کد رشته را به داوطلبان داده است که باید از تمام این ظرفیت ها استفاده کرد و انتخاب ها را به 10، 20 و یا 30 رشته محدود نکرد. البته نکته ای که در این بین باید مورد توجه شما قرار گیرد این است که اگر رشته های روزانه را انتخاب کنید و قبول شوید اما در آن رشته ثبت نام نکنید، یک سال از شرکت در کنکور محروم می شوید، بنابراین باید دقت کنید که رشته های روزانه ای را که می دانید اگر قبول شوید، نمی روید انتخاب نکنید.

رشته های ایده آل را فراموش نکنید

توصیه می کنم 20 درصد انتخاب های اول را برای رشته های ایده آل و مورد علاقه تان بگذارید، 60 تا 65 درصد را واقع گرایانه انتخاب کنید که با توجه به تراز و مشاوره ها ارائه می شود و 15 یا 20 درصد انتخاب های پایانی را هم برای رشته هایی بگذارید که مطمئن هستید در آن ها قبول می شوید.

اولویت بندی را جدی بگیرید

اگر سازمان سنجش بر اساس نمره و تراز، شما را در انتخاب دوازدهم قبول کرد، افسوس انتخاب سیزدهم تان را نخورید یعنی اگر قرار است افسوس آن کد انتخابی سیزدهم خود را بخورید، آن را در انتخاب های بالاتر قرار دهید.

به جزئیات بعضی رشته ها هم توجه کنید

برخی رشته ها دارای جزئیات خاصی است که باید با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته از آن آگاه شوید مانندرشته های نیمه متمرکز که شرایط ویژه ای دارد چرا که علاوه بر نمره عملی به انجام مصاحبه هم نیاز دارد.

از دانشگاه فرهنگیان غافل نشوید

2 گروه از داوطلبان از دانشگاه فرهنگیان غافل می شوند؛ یک گروه افرادی هستند که رتبه خوبی دارند و یک عده هم آن ها که رتبه چندان خوبی ندارند و فکر می کنند قبول نمی شوند. توصیه من این است که اگر مجاز به انتخاب رشته های روزانه شده اید کد رشته های دانشگاه فرهنگیان را هم انتخاب کنید.

دیدتان را نسبت به دانشگاه های غیرانتفاعی عوض کنید

اگر رتبه تان طوری است که در رشته مورد علاقه تان در دانشگاه روزانه قبول نمی شوید اما در دانشگاه های غیر انتفاعی در همان رشته قبول خواهید شد، حتما آن را انتخاب کنید. شما باید دیدتان را نسبت به دانشگاه های غیر انتفاعی عوض کنید و آن را به عنوان یک ظرفیت ببینید.

آنچه باید در انتخاب رشته حتما مد نظر قرار گیرد/علاقه، بازار کار، شرایط خانوادگی و ...

دکتر مهدی نکوئی، مشاور تحصیلی - انتخاب رشته شاید مهم ترین و جدی ترین انتخاب این روزهای شما باشد. انتخابی که با توجه به آن، معمولا انتخاب های تاثیرگذار بعدی زندگی تان مانند انتخاب شغل و همسر اتفاق می افتاد؛ بنابراین در نقش و اهمیت این انتخاب جای هیچ ابهام و شکی وجود ندارد. در ادامه این مطلب به نکاتی اشاره می شود که تضمین کننده موفقیت شما در آینده خواهد بود به شرطی که در انتخاب رشته تان به این نکات توجه داشته باشید.

1-علاقه: 

هر فردی در زمینه مورد علاقه اش موفق تر است بنابراین باید رشته ای را انتخاب کنیم که به آن علاقه مند باشیم تا بتوانیم در آن رشته تحصیل کنیم، کار کنیم و آینده ای شاد و سربلند برای خود در آن رشته و شغل بسازیم. فراموش نکنید که ادامه تحصیل سختی ها و دشواری های خاص خودش را دارد و علاقه به رشته تحصیلی تان، راه را تا مقدار زیادی برای شما هموارتر می کند.

2-استعداد: 

همیشه در انتخاب، صرف علاقه کافی نیست و به جز علاقه باید استعداد هم داشته باشیم. علاقه من به موسیقی یا این که دلم می خواهد پزشک شوم یا وکیل به تنهایی کفایت نمی کند بنابراین حتما باید در آن رشته استعداد هم داشته باشیم.

3-امکان ادامه تحصیل: 

هنگام انتخاب رشته باید به یک سوال مهم پاسخ دهید که آیا رشته ای که انتخاب می کنید امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را هم دارد یا خیر. برای مثال تا چند سال پیش رشته ای مانند پروتز دندان فقط تا مقطع کاردانی امکان ادامه تحصیل داشت. سوال دیگر هم این که اصلا آیا ادامه تحصیل برای شما مهم است یا نه. با این حال توجه داشته باشید که بعضی رشته ها امکان ادامه تحصیل ندارند و بعضی رشته ها تا دکترا و دکترای تخصصی هم امکان ادامه تحصیل دارند.

4-بازار کار: 

معمولا و به خصوص برای پسرها در نهایت هدف از ادامه تحصیل اشتغال است. برای همین درباره موضوع انتخاب رشته به طور جدی فکر کنید. البته در بحث بازار کار، تصورهای غلط و رایجی وجود دارد. به طور مثال برخی افراد تصور می کنند که اگر در رشته ای خوب مانند مهندسی برق، پزشکی یا حقوق در دانشگاه هایی خوب مانند صنعتی شریف، شهید بهشتی یا دانشگاه تهران قبول شوند دیگر کار تمام است و خوشبختی آینده شان را تضمین خواهند کرد. اگرچه رشته و دانشگاه مهم است اما استعداد، توان کارآفرینی، چگونه کار کردن و مهارت های ارتباطی در بسیاری موارد مهم تر است؛ بنابراین و حداقل در ترم های اول و دوم دانشگاه در کنار خوب درس خواندن به این مهارت ها هم توجه کنید و آن ها را کسب کنید تا فردی کارآفرین با تحصیلات آکادمیک شوید.

5-شرایط خانوادگی: 

یکی دیگر از شاخص های مهم برای انتخاب رشته و شغل آینده که کمتر به آن ها توجه می شود، شرایط خانوادگی افراد است؛ برای مثال اگر پدر، برادر بزرگ تر، عمو یا دایی شما در کار ساختمان هستند، تحصیل شما در رشته معماری یا عمران در میان اعضای خانواده مقبولیت بیشتری خواهد داشت و شما تضمین بالاتری برای اشتغال دارید. همچنین ممکن است شرایط خانوادگی تان اجازه ندهد که شما در شهر دیگری تحصیل کنید. با این حال و بی شک شما باید به دغدغه والدین و اعضای خانواده تان توجه کنید و به آن ها احترام بگذارید. فراموش نکنید که گذراندن دوران تحصیلات عالی به اندازه کافی دشوار است که شما نخواهید ریسک مخالفت اعتماد خانواده تان را به همراه داشته باشید.

نفرات برتر کنکور سراسری چه رشته هایی را انتخاب می کنند؟

در حالی که کمتر از 48 ساعت تا شروع انتخاب رشته کنکوری ها باقی مانده است، نفرات برتر در مصاحبه با رسانه های مختلف درباره دلایل موفقیت شان و رشته هایی که مایل به ادامه تحصیل در آن ها هستند، صحبت کرده اند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با خودتان فکر می کنید نفرات برتر کنکور این روزها هیچ تلاشی برای انتخاب رشته نمی کنند، ادامه این مطلب را بخوانید.

رتبه اول کنکور ریاضی 94 پژمان شهبازی

درباره انتخاب رشته باید بگویم که به ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق تمایل بیش تری دارم اما این که به چه دانشگاهی بروم و به طور قطع در چه رشته ای تحصیل کنم، هنوز مشخص نیست زیرا در حال تحقیق هستم.

رتبه اول کنکور زبان 94 پویا همدانیان

درباره رشته انتخابی خود در دانشگاه هنوز تصمیم قطعی نگرفته ام چراکه انتخاب رشته ام به رتبه ام در کنکور ریاضی بستگی دارد و بر اساس پیش بینی خودم در کنکور ریاضی رتبه ای حدود 30 را کسب خواهم کرد و بعد از آن تحقیق مفصلی خواهم کرد.

رتبه دوم کنکور ریاضی 94 محمدرسول یزدیان

رشته های برق و بیوتکنولوژی را هدف خود برای ادامه تحصیل در دانشگاه تعیین کرده ام.

رتبه دوم کنکور تجربی 94 کیانا تدبیر

رشته پزشکی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده ام اما هنوز درباره تخصص، تحقیق نکرده و تصمیم نگرفته ام. اعتقاد دارم برای انتخاب تخصص فقط علاقه کافی نیست و باید تصمیم درست و منطقی گرفته شود؛ علاقه ام بیشتر به تخصص قلب است اما قبل از انتخاب باید آشنایی بیش تری با این رشته پیدا کنم.

رتبه سوم کنکور انسانی 94 ابوالفضل مشیری

برای انتخاب رشته بین 3 رشته حقوق، علوم سیاسی و مطالعات جهان در حال تحقیق هستم.

رتبه پنجم کنکور تجربی 94 احسان طاهری فرد

درباره تصمیم برای انتخاب رشته باید اعتراف کنم که هنوز به انتخاب رشته فکر نکرده ام و در این فرصت که تا انتخاب رشته باقی مانده است با مشورت گرفتن از افراد متخصص، رشته مناسب را انتخاب خواهم کرد.

رتبه ششم علوم تجربی 94 عرفان طاهری فرد

هنوز به انتخاب رشته فکر نکرده ام و در این فرصت که تا انتخاب رشته باقی مانده با مشورت گرفتن از دیگران و افرادی که در رشته های علوم تجربی ادامه تحصیل داده اند رشته مناسب را انتخاب می کنم.

رتبه هفتم کنکور انسانی 94 فاطمه غلامی

تصمیم گیری در این مقطع بسیار سخت است اما پس از بررسی و مشاوره بین رشته های روانشناسی و حقوق دانشگاه تهران یک رشته را انتخاب خواهم کرد.