به گزارش پارس به نقل از جواندر شرایطی که حداکثر تا هفته آینده ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های کشور برای سال تحصیلی آینده نهایی می‌شود، دانشگاه فرهنگیان با اعلام ظرفیت جذب 5 هزار دانشجو رکورد کاهش ظرفیت پذیرش را در طول دوران فعالیت خود شکست. گفتنی است رقم اعلام شده یک پنجم رقم پیش‌بینی شده در قانون است و احتمال می‌رود هماهنگی آموزش و پرورش با سازمان مدیریت این رقم را تا حدودی تعدیل کند. 

دانشگاه فرهنگیان این روزها حال و روز خوشی ندارد، سهم آن در برنامه بودجه از دانشگاه‌هایی با ظرفیت‌های پایین‌تر از آن کمتر و در کل ناچیز است، نتوانسته یکی از کارگروه‌های دوازده‌گانه اجلاس وزرای آموزش و پرورش را به خود اختصاص دهد و در معادلات توازن نیروی انسانی آموزش و پرورش کمترین جایگاه را دارد؛ به‌طوری که ظرفیت پذیرش 8 هزار نفر برای سال گذشته تحصیلی در مقابل اعلام بازنشستگی 100 هزار فرهنگی تا سال 96- 95 این مسئله را تأیید می‌کند. عدم مشاهده تحرک یا تلاش قابل‌توجهی برای ارتقای زیرساخت‌ها و افزایش امکانات این دانشگاه نیز بر موارد دیگر اضافه می‌شود. اما اعلام ظرفیت پذیرش 5 هزار نفر برای سال تحصیلی آینده از سوی دانشگاه فرهنگیان به مثابه تیر خلاصی به اهداف آن است. 

از همه اینها بدتر تناقض در رفتار و گفتار مسئولان آموزش و پرورش است. آنها در تریبون‌های رسمی از پایبندی به اهداف دانشگاه فرهنگیان سخن می‌گویند و در عمل تیشه به ریشه آن می‌زنند. 

  تضعیف دانشگاه فرهنگیان به بهانه اشتغالزایی 

هرچند تضعیف بی‌سابقه دانشگاه فرهنگیان تحت‌الشعاع مسائلی از جمله آزمون استخدامی و جذب مربیان پیش‌دبستانی و واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی قرار گرفته و کمتر توجه نهادهای ناظر را جلب می‌کند اما واکنش‌های پراکنده‌ای به این روند نیز مشاهده می‌شود. اما کاهش ظرفیت پذیرش این دانشجو به یک‌پنجم رقم اعلام شده در اساسنامه مصوب این دانشگاه برای سال تحصیلی آینده تا حدودی این واکنش‌ها را تشدید کرده و لزوم توجه بیشتر به آن را نمایان می‌کند. 

در این رابطه سیدمحمدباقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش مجلس به «جوان» می‌گوید: برداشت من این است که نه تنها مسئولان آموزش و پرورش بلکه اغلب دولتی‌ها اعتقادی به دانشگاه فرهنگیان ندارند زیرا بعد از گذشت بیش از دو سال از عمر دولت هنوز مدیریت این دانشگاه تعیین تکلیف نشده و دولت نیز کمکی به توسعه آن نکرده است اما به طور کلی دو دیدگاه وجود دارد؛ بعضی معتقدند دانشگاه فرهنگیان باید تقویت شود تا از دیپلم دانشجو بگیرد و آموزش بدهد و آنها را برای رفع نیازهای آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی جذب کند. وی می‌افزاید: ندای گروه دیگری نیز از سمت دولت می‌آید که نشان می‌دهد موافق پر و بال دادن به این دانشگاه نیستند. گروه دوم معتقدند دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری زیادی در کشور هستند که بیکارند و اول باید مسئله اشتغال آنها را حل کنیم. لذا پیشنهاد آنها این است که این دسته افراد در آموزش و پرورش جذب شوند و تحت یک سری آموزش‌های مهارتی قرار بگیرند. 

  کاهش ظرفیت یکی از ابهامات است 

به گفته عبادی روش دوم هزینه کمتری برای دولت دارد اما واکنش به این گروه این است که آموزش‌های مهارتی بنیه این افراد برای تحقق اهداف بلند تربیتی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی را تقویت نمی‌کند در حالی که دانشگاه فرهنگیان برای این منظور تأسیس شده و ظرفیت آن را دارد. 

عبدالوحید فیاضی، عضو دیگر کمیسیون آموزش نیز در گفت و گو با «جوان» ضمن تأیید این مسئله که کاهش ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و جذب نیروی آموزش و پرورش خارج از فرآیند تربیت معلم آسیب‌های جدی بر پیکره نظام تعلیم و تربیت وارد می‌کند، می‌گوید: ترکیب مدیریت حاکم بر این دانشگاه با همین ظرفیت پایین جذب نیز اهتمامی به تربیت تراز جمهوری اسلامی و مقید به مبانی ارزشی انقلاب ندارد و ما به این دانشگاه و عملکرد آن اصلاً خوش بین نیستیم. وی تصریح می‌کند: کاهش ظرفیت تنها یک بخش از اقدامات ابهام آلود این دانشگاه است.