به گزارش پارس به نقل از تابناک باتو اختلالات اضطراب هم در زنان و هم در مردان می تواند اتفاق بیفتد اما به نظر میرسد شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است. عوامل زیادی برای اضطراب وجود دارد و برخی اضطرابها طبیعی است. استرس کار، مسائل مالی و مسئولیت روزمره همه ممکن است فضای اضطراب ایجاد کنند که فرد را در سیکل معیوب و در نتیجه ناامیدی قرار می دهد. از این روی، شناخت علائم اضطراب و یادگیری مدیریت آن، حائز اهمیت است. 

ویژگی‌ها

بسیاری از زنان با اضطراب مزمن زندگی می کنند و ممکن است حتی متوجه آن نباشند. اضطراب چندین علامت ایجاد می کند و این علائم از فردی به فرد دیگر ممکن است متفاوت باشد. شایع ترین علائم اضطراب شامل تنش عضلانی، سردرد، خستگی، کاهش اشتها، بی خوابی، کاهش میل جنسی و افسردگی است. علائم اضطراب شدید شامل ترس غیر منطقی، احساس دلهره، کوتاهی تنفس، تهوع، تحریک پذیری و افزایش آهنگ ضربان قلب است.

عوامل 

یکی از عوامل اصلی اضطراب، استرس مدیریت نشده است. همه افراد مقداری استرس در زندگی خود تجربه، ولی برخی از آنها، استرس را بهتر از دیگران مدیریت می کنند. تغییر میزان استرس مطابق با تجربیات و شرایطی که در زندگی فرد اتفاق می افتند، امری طبیعی است. این که فرد چگونه می توانند چنین شرایطی را کنترل کند، نقش مهمی در اضطراب مزمن در او دارد. عوامل زیست شناختی اضطراب مانند عدم تعادل هورمونی نیز می توانند در ایجاد اضطراب موثر باشند. اضطراب می تواند به وضعیتهایی مانند بارداری، افسردگی پس از زایمان و یائسگی نیز مربوط باشد. 

انواع اختلالات اضطراب  

شش نوع اختلال اضطراب وجود دارد: 

- ‌اختلال اضطراب عمومی با مشخصه نگرانی و دلهره زیاد در مورد نگرانی های روزمره زندگی شناخته می شود. علائم آن معمولا شامل بی خوابی، بی قراری، آشفتگی معده و ناتوانی در آرام سازی خود است. 

شکل: اختلال اضطراب عمومی 

- ‌ اختلال وحشت با حمله های مکرر وحشت شناخته میشود. نشانه های حمله وحشت می تواند شامل تپش قلب (ضربان قلب سریع)، نفس نفس زدن (کوتاهی تنفس)، احساس سبکی سر، تهوع، تعریق و درد سینه باشد. حمله های وحشت اغلب با احساس شدید ترس یا دلهره همراه هستند. 
 
«اختلال وسواس فکری» عملی با رفتار تکراری و وسواس گونه شناخته می شود. افرادی که اختلال وسواس فکری عملی دارند، ممکن است مرتب دست های خود را بشویند یا قفل در را چندین مرتبه چک کنند تا مطمئن شوند قفل است یا چند بار گاز را چک کنند تا مطمئن شوند خاموش است. 

شکل: اختلال وسواس فکری عملی 

-  اختلال اضطراب اجتماعی به عنوان فوبیای اجتماعی نیز شناخته می شود. افرادی که از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می برند، به شدت کمرو و خجالتی هستند. این افراد از این که دیگران درباره آنها چه فکر می کنند، می ترسند و از موقعیت های اجتماعی فرار می کنند. افرادی که از فوبیای اجتماعی رنج می برند، ممکن است در چنین موقعیت هایی، دچار علائم مربوط به حمله های وحشت شوند (نفس نفس زدن، تعریق و ...). 

شکل: اضطراب اجتماعی

- استرس پس از حادثه، حاصل یک واقعه آسیب زاست. افرادی که دچار این اختلال شده اند، اغلب آن واقعه را در ذهن مرتبا مجسم می کنند، کابوس دارند و همیشه خود را آماده تکرار آن حادثه می کنند. 

شکل: استرس پس از حادثه

-  فوبیا در واقع ترس غیر منطقی و بیش از حد طبیعی است. افرادی که فوبیا دارند سعی می کنند از چیزی که نسبت به آن می ترسند، اجتناب کنند. این افراد در هنگام مواجهه با این موقعیت ها، همان علائم حمله های وحشت را تجربه می کنند. 

شکل: فوبیا نسبت به گربه

درمان 

چند دارو برای درمان علائم اضطراب وجود دارد. اغلب داروهای ضد افسردگی و آرام بخش هایی مانند والیوم یا زاناکس تجویز میشوند. درمان رفتاری (به کمک متخصص) در رفع اضطراب موثر است. درمان رفتاری شناختی به فرد کمک میکند الگوهای فکری منفی خود را خوب شناخته و بر آنها فائق آید. اضطراب به کمک ترکیبی از درمانهای روانشناختی و دارو کنترل میشود. 

ملاحظات 

یادگیری مدیریت استرس میتواند به رفع علائم اضطراب کمک کند. تغییرات سبک زندگی نیز برای مدیریت مناسب استرس لازم است: ایجاد تعادل در کار، بازی و استراحت. اغلب زنان خوبی و سلامت خود را فدا می کنند. اگر تغذیه مناسب و استراحت کافی ندارید، آماده پذیرش استرس هستید. مسئولیت بیش از حد نپذیرید. اگر استرس زیادی در زندگی خود دارید، می توانید به گروه های حمایتی بپیوندید. صحبت کردن با دیگران و آگاهی از این که شما تنها نیستید، به کاهش استرستان کمک می کند. 

اهمیت 

اگر باردار هستید یا اخیرا زایمان داشته اید و از علائم اضطراب رنج می برید، به پزشک مراجعه کنید. اضطراب مزمن برای سلامت شما و فرزندتان خوب نیست. بسیاری از زنان از افسردگی پس از زایمان رنج می برند که موجب احساس خستگی و از توان افتادن در آنها می شود. بهتر است به جای این که به تنهایی بخواهید وضعیت خود را کنترل کنید، از فرد متخصصی کمک بگیرید. همچنین برای مشخص کردن عامل اضطراب خود به متخصص مراجعه کنید. او می تواند علت واقعی و درمان مناسب را به شما نشان دهد.