پايگاه خبري تحليلي «پارس»- پدیده خشونت علیه زنان به شکل جسمی، جنسی و روانی از جمله چالش‌هایی است که با وجود تحولات روبه‌جلوی جوامع در دهه‌های گذشته همچنان در کنج چهاردیواری خانه‌ها زنان و کودکان را تهدید می‌کند. هرچند کسی در جامعه مدرن امروز باور ندارد که زنان مشهور هم در کنج خانه کتک بخورند یا مورد آزار قرار گیرند اما واقعیت این است که خشونت خانگی ممکن است گریبان هر زنی را بگیرد.

این زن می‌تواند دختری با هزاران آرزو و فراری از مدرسه باشد، یا مجری مشهور تلویزیون یا زنی تحصیل‌کرده باشد. شاید برای بسیاری شنیدن خبر کتک‌خوردن زنان در خانه‌هایشان مثلا در حاشیه شهر تهران آن‌قدر مهم نیست که کتک‌خوردن آزاده نامداری از شوهرش فرزاد حسنی. 

 و شتم همسر

 برای فضای پرتعارف ایران، شنیدن این خبر شاید اولین نمونه از خشونت خانگی در بین هنرمندان کشور باشد که به‌صورت علنی مطرح و به فضایی بیرون از چهاردیواری خانه یک زن درز کرده است. بااین‌حال اما موارد دیگری از خشونت خانگی در میان افراد مشهور در کشورهای دیگر نظیر آمریکا نیز به چشم می‌خورد. 

براساس آمار، از هر چهار زن آمریکایی، یکی مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرد. در ادامه شما می‌توانید فهرستی کوتاه از مشهورترین چهره‌های جهان که مورد خشونت قرار گرفته‌اند را مشاهده کنید. 

 و شتم همسر1

ریحانا، خواننده پاپ محبوب آمریکایی است که در سال ٢٠٠٩ مورد خشونت نامزدش قرار گرفت. او در مصاحبه‌ای در سال ٢٠١٢ اعلام کرد که زندگی او هنوز تحت‌تأثیر این اتفاق است. داستان دعوای ریحانا با کریس براون در منزل یا ماشین، آن هم پیش از رفتن به یکی از مراسم‌های مهم دنیا و انتشار عکس‌هایی از صورت کبود ریحانا در حقیقت زندگی حرفه‌ای هر دو آنها را تحت‌الشعاع قرار داد. براون این اتفاق را تأسف‌انگیزترین واقعه زندگی‌اش خوانده است. 

 و شتم همسر2

اولین لوزادا (Evelyn Lozada)، مجری تلویزیون آمریکا، در اولین ازدواجش توسط همسرش مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت. ازدواج لوزادا با همسرش کمتر از شش هفته به طول انجامید و پس از دعوای شدید جانسون، به علت زدن ضربات پی‌درپی به سر او راهی زندان شد و لوزادا توانست قبل از خروج او از زندان طلاق خود را بگیرد.

 و شتم همسر3

تینا تورنر (Tina Turner)، خواننده پاپ که ازدواجش سروصدای زیادی را در آمریکا به راه انداخت، یکی دیگر از موارد خشونت خانگی است. 

 و شتم همسر4

ازدواج آخر ویتنی هوستون، ستاره پاپ، موجب تراژدی‌های بسیاری شد؛ در یکی از بدترین آنها هوستون راهی بیمارستان شد و همسرش به جرم خشونت خانگی در سال ٢٠٠٣ دستگیر شد. اما آنها ترجیح‌ دادند بدون هیچ‌گونه توضیحی روز بعد دست در دست هم در دادگاه حاضر شوند. البته این ازدواج تا سال ٢٠٠٧ بیشتر دوام نیاورد و آنها در همین سال، بعد از دعواهای طولانی تصمیم گرفتند از هم جدا شوند.   

 و شتم همسر6

لاتویا جکسون (La Toya Jackson)، از اعضای خانواده مشهور جکسون، یکی دیگر از زنان مشهوری است که پس از ازدواج مورد آزار همسرش واقع می‌شد. او پس از طلاقش در مصاحبه‌ای خطاب به زنان دیگری که مورد آزار همسرانشان قرار گرفته‌اند، گفت: «من به شما قول می‌دهم که اگر دوباره شوهرانتان را ببینید دوباره آنها شما را کتک می‌زنند. پس لطفا از آنها دور شوید». 

 و شتم همسر5

مدونا، خواننده مشهور آمریکایی، که طرفداران بی‌شماری در بین آمریکایی‌ها و همچنین سراسر جهان دارد، یکی دیگر از قربانیان خشونت خانگی است. گرچه امروز بسیاری از منتقدان او را یک زن تفنگ‌به‌دست می‌نامند اما در دهه ١٩٨٠ زمانی که شان پن همسر او بود، روحیه او بسیار شکننده‌تر بود. در آن زمان در یک دعوای خانگی، پن حدود ٩ ساعت متوالی مدونا را با یک چوب بیسبال مورد ضرب‌وشتم قرار داد و بعد از این حادثه بود که این دو ستاره از هم جدا شدند. 

 و شتم همسر7

شارلیز ترون، بازیگر و تهیه‌کننده آفریقای‌جنوبی، در ١٥ سالگی شاهد کشته‌شدن پدرش به دست مادرش بود. پدر الکلی او پیش از این‌ بارها او را مورد ضرب‌وشتم و سوءاستفاده قرار داده بود. این بازیگر در مورد حوادث دوران نوجوانی‌اش غالبا سکوت می‌کند اما با راه‌اندازی مرکز حمایت از زنان آسیب‌دیده در کشور خودش تلاش کرد تا حمایت خود را از این قشر علنی کند. مثال‌هایی از این دست در جامعه هنری کم نیستند اما چیزی که باید به آن توجه کرد، زندگی حرفه‌ای و امنیت روانی زنانی است که مورد خشونت قرار گرفته‌اند و علیه آن ایستاده‌اند.