پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مجيد حسين زاده- در حالي که تنها 57، 56 يا 55 روز تا شروع ماراتن حساس و نفس گير کنکور سراسري 94 باقي مانده است شايد بتوان ادعا کرد که هيچ فردي به اندازه دانش آموزان کنکوري قدر اين روزها را نمي داند. روزهايي که عقربه هاي ساعت براي آن ها خيلي سريع تر مي چرخد به حدي که دانش آموزان کنکوري باورشان نمي شود تنها 57، 56 يا تنها 55 روز تا شروع ماراتن کنکور با توجه به رشته تحصيلي شان باقي مانده است. با توجه به اهميت کنکور در آينده دانش آموزان، لازم دانستيم حداقل 2ماه مانده به اين رويداد سرنوشت ساز نکاتي را درباره بهترين شيوه برنامه ريزي براي موفقيت در کنکور مطرح کنيم و همچنين توصيه هايي به والدين براي همراهي بيشتر با فرزندان کنکوري شان داشته باشيم. با اين حال اميدواريم که موفقيت در کنکور و راهيابي به دانشگاه مورد علاقه تان، کوچک ترين موفقيت زندگي تان باشد.

هرچند همه درهاي موفقيت به دانشگاه باز نمي شود و شما حتي اگر نتوانستيد در رشته و دانشگاه مورد علاقه تان تحصيل کنيد باز هم مي توانيد از طرق ديگري فرد موفقي براي خانواده و جامعه خود باشيد.

چند توصيه به والديني که فرزندان شان امسال کنکور دارند/ اعلام وضعيت فوق العاده فقط در ماه آخر
نزديک شدن به روزهايي که فرزندان بايد در کنکور شرکت کنند در خانواده هاي مختلف واکنش هاي متفاوتي را به وجود مي آورد. بعضي والدين بي تفاوتند و کاري به فرزندان شان ندارند. بعضي اوضاع و شرايط را تسهيل مي کنند و امکانات لازم را فراهم مي آورند. تعدادي از والدين هم حساسيت زيادي به موضوع نشان مي دهند و سعي مي کنند اين حساسيت را در فرزندان شان نيز تقويت کنند. والديني هم هستند که به دليل رضايت نداشتن از نوع فعاليت و تلاش فرزندان شان براي کنکور از اهرم هاي فشار استفاده مي کنند. به نظر شما مناسب ترين روش در برخورد با دانش آموزان کنکوري در حالي که 2 ماه تا کنکور باقي مانده است، چيست؟

جام جم در گزارشي به بيان برخي از بهترين روش هاي مواجهه با دانش آموزان پرداخته است که در ادامه مي خوانيد.

واقع گرا باشيد: توقعات خود را در خصوص احتمال موفقيت فرزندان تان در کنکور بر اساس عوامل منطقي تنظيم کنيد؛ به طور مثال از دانش آموزاني که در سال هاي قبل، پيش نياز لازم را کسب نکرده اند و ضعف پايه اي دارند، نبايد توقع قبولي در يک رشته بسيار خوب را داشت.

حساسيت بيش از حد نشان ندهيد: ديده مي شود که گاهي حساسيت و تب و تاب بعضي والدين بيشتر از فرزندان کنکوري شان است. بايد مراقب باشيد که به هيچ وجه نقش ها جا به جا نشود. اگر کنکور را کار فرزندان خود مي دانيد، تقلا و حساسيت بيش از حد شما، انگيزه او را کاهش خواهد داد.

انگيزه هاي دروني فرزندتان را تقويت کنيد: اگر مي خواهيد همراه خوبي باشيد به تلاش هاي مثبت فرزندان خود بيش از نکات منفي توجه داشته باشيد و به اصطلاح، انگيزه هاي دروني او را تقويت کنيد. بعضي از والدين تا زماني که فرزندشان کار خود را مي کند، کاري به کار او ندارند چون تصور مي کنند، وظيفه اش را انجام مي دهد، اما به محض اين که کوچک ترين نشانه تنبلي و کم کاري را مشاهده کردند، بلافاصله عکس العمل تندي نشان مي دهند. جالب است بدانيد که اين قضيه بايد کاملا برعکس باشد يعني بايد براي زماني که دانش آموزتان وظيفه اش را انجام مي دهد، به او توجه کنيد و نشان دهيد که متوجه تلاش او هستيد.

به هيچ وجه تنش ايجاد نکنيد: حتي اگر حق با شماست تا حد امکان از ايجاد تنش، درگيري و جر و بحث به خاطر مسائل ريز و درشت اجتناب کنيد. ما عادت داريم وقتي مشکل شروع شد، مي خواهيم مشکل را همان جا حل کنيم، چيزي که معمولا امکان ندارد. بايد ياد بگيريد که دعوا هم زمان هاي خاص خود را دارد. يک مشکل در فضاي آرام، منطقي و مسالمت آميز بهتر حل مي شود تا در محيطي پر اضطراب و استرس. يک نکته فوق العاده مهم ديگر هم اين است که فرزند شما به خاطر شرايطي که در آن قرار دارد و فشاري که به او وارد مي شود، گاهي ممکن است رفتارهاي تنش زا از خود نشان دهد. بهانه گيري، نق زدن، رفتار تند و غير مودبانه، بي قراري، سر جر و بحث را باز کردن، توقعات نامعقول و ... از جمله موارد رفتارهاي تنش زا هستند. باز شما که در شرايط متعادل تري قرار داريد، بهتر مي توانيد هم به آرامش اوضاع و هم به آرام سازي فرزندتان کمک کنيد. اگر شما هم بخواهيد عکس العمل نشان دهيد، به طور حتم اوضاع از آن چه که هست، بدتر خواهد شد.

بعضي افت هاي تحصيلي را طبيعي بدانيد: تجربه نشان داده است که دانش آموز کنکوري در مقاطعي به دليل استمرار فعاليت، خستگي يا فشارهاي محيطي دچار افت تحصيلي مي شود. ايام بعد از امتحانات نوبت اول در مورد دانش آموزان پيش دانشگاهي، بعد از ايام عيد نوروز و روزهاي نزديک به کنکور، از جمله مقاطعي است که افت روحيه در دانش آموزان زياد ديده مي شود. هم والدين و هم دانش آموزان بايد مراقب باشند که اين افت هاي مقطعي را غير عادي تلقي نکنند و بدانند که اين وضعيت گذراست و بايد کمي صبور باشند.

فقط يک ماه آخر شرايط را اضطراري کنيد: در بعضي خانواده ها ديده مي شود که به خاطر کنکور فرزندشان، شرايط اضطراري و وضعيت فوق العاده اعلام مي شود. هر نوع رفت و آمد خانوادگي ممنوع مي شود. بعضي والدين حتي ديد و بازديد عيد را قطع مي کنند، بعضي ها حتي تلويزيون را هم جمع مي کنند. اين که چنين رفتارهايي تا چه حد ضرورت دارد، جواب قاطعي ندارد، چرا که شرايط خانواده ها فرق مي کند، اما توجه داشته باشيد که اعتدال در همه چيز خوب است چراکه گاهي ممکن است يک بار مهماني رفتن يا ديدن يکي از افراد فاميل يا حتي يک سفر مختصر، انگيزه اي در فرزندتان ايجاد کند که عقب افتادگي چند هفتگي او را جبران کند. تحمل شرايطي سخت و يکنواخت براي چندين ماه، براي هر دانش آموزي مقدور نيست حتي اگر خودش رضايت داده باشد، چنين شرايطي را فقط براي يک ماه آخر توصيه مي کنيم، نه براي کل ايام کنکور.

مقايسه را فراموش کنيد: يکي از لطمه هاي سنگين خانواده ها براي فرزندان، مقايسه آن ها با ديگران است. مقايسه با دوستان، افراد فاميل، فرزندان آشناياني که قبول شده اند اگرچه با هدف ايجاد انگيزه صورت مي گيرد، ولي عملاً نتيجه اي عکس به بار مي آورد و گاه حتي باعث تنفر و بيزاري دانش آموزان نه تنها از کنکور بلکه هر موضوع مرتبط با آن مي شود. مقايسه روش خوبي براي ايجاد انگيزه نيست و به جاي آن، تقويت انگيزه هاي دروني را توصيه مي کنيم.

9 توصيه کوتاه، اما کاربردي
علاوه بر موارد گفته شده، توصيه هايي را که در ادامه مطرح مي شود نيز والدين بايد در زمان باقي مانده تا کنکور نسبت به دانش آموزان رعايت کنند.

1 - محيط خانه را در آستانه کنکور، آرام و بدون تنش نگه دارند و از به وجود آمدن مسائل تنش زا خودداري کنند.

2 - از رفتن بيش از حد به مهماني و دعوت کردن ميهمان، خودداري کنند.

3 - از انجام کارها و مسائلي که تمرکز دانش آموزان را به هم مي زند، خودداري کنند.

4 - به تغذيه و استراحت دانش آموزان توجه کافي داشته باشند.

5 - محيط خانه را پر نشاط کنند و از اين طريق، روحيه دانش آموز را نيز شاد و پر نشاط نگه دارند.

6 - برخورد ملايم و مناسبي با فرزندان خود داشته باشند.

7 - از تماشاي بيش از حد فيلم هاي سينمايي و تلويزيون خودداري کنند.

8 - در برخورد با فرزندان، صبور و انعطاف پذير باشند.

9 - مشوق فرزندان خود باشند و از مايوس کردن آنها بپرهيزند و به اين صورت، اعتماد به نفس را در آن ها افزايش دهند.

بايد و نبايدهاي کنکوري ها ۲ ماه مانده به کنکور/ مغزتان را Restart کنيد!

دکتر مهدي نکويي / مشاور تحصيلي: اگر امسال کنکور داريد بايد يک سري اطلاعات براي موفقيت و عبور از پل کنکور - که متاسفانه بعضي ها اشتباها آن را سد کنکور معرفي مي کنند - بدانيد چراکه براي موفقيت به آن ها نياز داريد. من بيش از 2 دهه در حوزه مشاوره و برنامه ريزي تحصيلي مشغول به فعاليت هستم و موفق به اخذ مدرک دکتراي دندانپزشکي از دانشگاه علوم پزشکي تهران با درجه ممتاز و نمره 20 پايان نامه شده ام، در ادامه نکات جالبي را براي موفقيت شما کنکوري ها مطرح مي کنم که اميدوارم کاربردي باشد.

كنكور1

با دروس عمومي چه کنيم؟
آب باريکه دروس عمومي درست کنيد. احتمالا الان مي خواهيد از ما بپرسيد که اين آب باريکه دروس عمومي درست کنيد، يعني چي؟ اين جمله يعني همه روزه هر درس عمومي تان را روزي يک ساعت به صورتي که در ادامه مي گوييم بخوانيد بنابراين چون 4 درس عمومي داريد پس روزي 4 ساعت دروس عمومي را بخوانيد به اين صورت:

ادبيات: 
به صورت موضوعي تست بزنيد تا به تسلط برسيد. شبي 10 تا تست آرايه و 10 تست قرابت، شبي 2 صفحه املا و لغت بزنيد و شبي چند صفحه تاريخ ادبيات حفظ کنيد و هفته اي يک مبحث زبان فارسي را بخوانيد.

عربي: 
هر شب يک آزمون جامع بزنيد و برگرديد اشکالات خود را رفع کنيد. شما هر قدر هم عربي بخوانيد نمي توانيد به راحتي تست عربي بزنيد چون تمام مباحث عربي به هم پيچيده و مرتبط است و بدون تست زدن همه نکات آن را ياد نخواهيد گرفت. همچنين توصيه مي شود که روي ترجمه و قواعد تمرکز ويژه کنيد.

ديني: 
هر شب يک يا 2 درس را مرور کنيد. متن کتاب درسي، آيات و روايات را بخوانيد و با خود مرور و حفظ کنيد. توجه داشته باشيد که بر خلاف درس عربي در درس ديني، معمولا تست زدن چندان به شما کمکي نمي کند و هر قدر بيشتر درس ها را بخوانيد، بهتر است.

زبان انگليسي:
زبان انگليسي هم مانند عربي است و به شما توصيه مي کنم که هر شب يک آزمون جامع بزنيد و سپس لغاتي را که بلد نبوديد، دوباره مرور کنيد و براي 5 تست گرامر در کنکور هم مطالعه درس هاي 1 و 2 و 4 و 8 سال چهارم دبيرستان کفايت مي کند. بنابراين بيشتر همت خود را روي يادگيري لغات بگذاريد و متن ها.

چه کارهايي نبايد انجام بدهيم؟
1 - تا حد امکان درس جديد نخوانيد: 
با توجه به اين که در سال تحصيلي جديد به اندازه تمام عمرتان از مغزتان کار کشيده ايد(‍!) و آن را از اطلاعات و فرمول ها پرکرده ايد، بايد توجه داشته باشيد که مغزتان تقريبا توان پردازش اطلاعات جديد را ندارد؛ با اين حال در فرصت زمان باقيمانده شما بايد مطالبي را که طي اين چند سال آموخته ايد، دسته بندي کنيد تا در جلسه آزمون با آرامش خاطر بيشتري شرکت کنيد. باز هم به شما توصيه مي کنم که حداقل سعي کنيد زياد مطلب جديد فرا نگيريد.

2 - خودتان را بي خوابي ندهيد: 
خيلي از داوطلبان کنکور فکر مي کنند اگر اين روزها کمتر بخوابند، تمام مشکلات شان حل مي شود و وقت پيدا مي کنند تا به همه کارهايشان برسند در صورتي که مشکل شما اصلا خواب نيست بلکه شما از زمان هاي بيداري خود خوب استفاده نمي کنيد. از شما مي خواهم که حتما روزي 6 تا 8 ساعت بخوابيد و حتما اين خواب در شب باشد يعني ساعت 10 تا 12 شب بخوابيد و بين ساعت 6 تا 8 صبح بيدار شويد. پدر و مادرهاي عزيز هم دقت کنند که کم کردن خواب دانش آموز کنکوري، جز بالا بردن استرس و به هم ريختن تمرکز کمکي به فرزندان شان نخواهد کرد چراکه براي دانش آموز شما دوران شب زنده داري تمام شده است و الان بايد شب ها خوب بخوابد تا مغزش با کارآيي بيشتري کار کند.

3 - بحث و مقايسه نکنيد: 
اين روزها با دوستان خود درباره اين که چه درس هايي خوانده اند، چند بار درس هاي شان را دوره کرده اند، درصدهايشان در هر درس چند است و ... بحث نکنيد و خودتان را به هيچ وجه با آن ها مقايسه هم نکنيد. شما بايد کار خودتان را انجام دهيد و حتي با پدر و مادرتان که چرا شما را درک نمي کنند، چرا فلان کار را کرده اند، چرا آن قدر مهمان به خانه تان مي آيد و ... کاري نداشته باشيد چراکه آن ها زندگي عادي خودشان را دارند و شما چون حساس شده ايد به همه چيز گير مي دهيد و فکر و ذهن تان را مشغول مي کنيد که همين کارآيي تان را کاهش مي دهد.

زمان تمام کردن درس ها مهم نيست چگونگي تمام کردن مهم است
بين مشاوران تحصيلي بر سر اين که درس ها کي تمام شود، اختلاف هست. يک عده مي گويند بايد تا قبل از عيد همه درس ها را تمام کنيد و بعضي مدارس هم بر اساس اين تفکر درس ها را قبل از عيد تمام و از عيد دانش آموزان را رها مي کنند که مثلا خودشان درس هايشان را مرور کنند و تست بزنند. عده اي ديگر مي گويند اول ارديبهشت، اول خرداد و ...؛ در حالي که تجربه 17 سال سر و کله زدن من با رتبه هاي يک رقمي و چند رقمي کنکور سراسري، چيز ديگري نشان داده است و آن اين است که زمان تمام کردن درس ها مهم نيست بلکه چگونه تمام کردن درس ها مهم است. جالب است بدانيد من خودم که رتبه 24 کنکور سراسري را کسب کرده ام، هفته قبل از کنکور، مبحث انتگرال و زيست گياهي را خواندم. پس استرس بيهوده به خود راه ندهيد که من بايد تا اول ارديبهشت درس هايم را تمام مي کردم و حالا که تمام نکردم، قبول نمي شوم و بعد از آن، با دفتر و کتاب خداحافظي کنيد! در کنکور مهم نيست که درس ها را کي تمام کرده ايد، مهم اين است که آن چه را که خوانده ايد مي توانيد روي کاغذ پياده کنيد و به خوبي ياد گرفته ايد يا نه.

يک مطلب در گوشي که شايد تا به حال نشنيده باشيد
در 60 روز آينده درصد دروس اختصاصي شما چندان بالا نمي رود، ولي مي توانيد در بالا بردن درصد دروس عمومي تان کولاک کنيد. البته در اين زمينه افراط نکنيد و تنها روزي 4 تا 5 ساعت از 10 تا 12 ساعت مطالعه روزانه شما بايد به دروس عمومي اختصاص يابد. همچنين از زدن تست هاي آزمون عمومي ديگر رشته ها هم غفلت نکنيد و حتما هفته اي 3 تا 4 آزمون عمومي بزنيد.

4 عامل موفقيت در کنکور از زبان تک رقمي ها
باورهاي محدود کننده را از خود دور کنيد. اين که چون من به مدرسه معمولي مي روم پس امکان قبولي هم ندارم، کاملا اشتباه است زيرا هر سال تعدادي از بچه هاي مدارس دولتي شگفتي خلق مي کنند و صاحب رتبه هاي تک رقمي مي شوند. جالب است بدانيد که بيشتر رتبه هاي تک رقمي که من با آن ها صحبت کرده ام، عواملي را که ذکر مي کنم به عنوان اصلي ترين دلايل موفقيت خود عنوان کرده اند:

1 - ايمان به خداي متعال و باور هاي معرفتي

2 - سخت کوشي و درس گرفتن از شکست ها نه تسليم شدن در برابر آن ها

3 - بهره بردن از هر شرايطي براي رسيدن به هدف حتي در مدرسه دولتي و فقط با استفاده از همان کتاب هاي درسي.

4 - داشتن اعتماد به نفس بالا و پرهيز از دهن بيني و مقايسه هاي بيجا.

با دروس اختصاصي چه کنيم؟
در ادامه نکات مهمي براي مطالعه درس هاي اختصاصي به دانش آموزان بر اساس رشته تحصيلي شان مطرح خواهد شد.

دانش آموزان رشته انساني:

اگر دانش آموز رشته انساني هستيد، بهتر است روزي يک يا 2 درس خود را مرور و جمع بندي کنيد و به درس روان شناسي، جامعه شناسي، فلسفه و منطق که حجم کمي دارند توجه ويژه تري داشته باشيد. تاريخ و جغرافيا را کلا حذف نکنيد و 2 يا 3 کتاب از اين 6 کتاب را انتخاب کنيد و تورقي داشته باشيد. براي عربي و زبان و رياضي يک فکر اساسي بکنيد چراکه اگر تست هاي اين 3 درس را خوب پاسخ بدهيد، رتبه هاي باورنکردني مي آوريد.

دانش آموزان رشته تجربي:

اگر دانش آموز رشته تجربي هستيد، کتاب هاي زيست و شيمي را هر روز 2 تا 3 ساعت بخوانيد و به همه کتاب مسلط شويد مانند شکل ها، مفاهيم، اسامي و ... بعد از دقت در مطالب مطرح شده، تست هم بزنيد. در رياضي و فيزيک هم تکليف تان را با خودتان معلوم کنيد. مباحثي را که سر در مي آوريد انتخاب کنيد و بدانيد که زدن50 تا 60 درصد تست هاي اين درس ها هم براي رتبه خوب آوردن کفايت مي کند. بنابراين در اين 2 درس هر مبحثي را که قرار است بخوانيد حتما با تست در آن به تسلط برسيد و فقط به جزوه خواني کفايت نکنيد.

دانش آموزان رشته رياضي:

اگر دانش آموز رشته رياضي هستيد از شما هم مي خواهم مانند دانش آموزان رشته تجربي، مباحث مهم رياضي و فيزيک تان را با نظر مشاور و بودجه بندي سوالات کنکور معلوم کنيد و يک روز در ميان با تست زدن به اين مباحث مسلط شويد.

مغزتان را اين گونه Restart کنيد
در اين 2 ماه آخر و نزديک به آزمون کنکور مغز شما چندان خوب کار نمي کند! دقت کرده ايد اين روزها وقتي درس مي خوانيد، به اصطلاح احساس خنگي مي کنيد و هيچ مطلبي توي مختان نمي رود؟ همه اش احساس مي کنيد هر چه خوانده ايد، از ذهن تان پريده است و دوست داريد گريه کنيد! بهتر است بدانيد که مغز شما هم مانند رايانه يا گوشي تلفن همراه به قول معروف قاطي کرده است. آن قدر فايل باز کرده ايد و نبسته ايد که سرعت پردازش ذهن تان کم شده است و ديگر به راحتي نمي تواند مطالب را جست وجو کند، پردازش کند و در اختيارتان قرار دهد. در اين مواقع با رايانه يا گوشي تلفن همراه تان چه کار مي کنيد؟ Restart! احتمالا دوست داريد بدانيد که حالا مغزتان را چگونه مي خواهيد در اين روزهاي آخر Restart کنيد؟ براي Restart مغزتان چه درس ها را خوانده ايد و چه نخوانده ايد، چه تمام شده است و چه تمام نشده است، تست هاي آزمون هاي سراسري 5 سال گذشته را در شرايط شبيه به کنکور يعني ساعت 8 تا 12 بزنيد تا به اين ترتيب هر درس حداقل 5 بار دوره شود. با اين 5 بار آزمون دادن مطالب جديدي ياد مي گيريد، بدن تان 5 بار به زمان آزمون عادت مي کند و از همه مهم تر چون چيز جديدي در مغزتان نمي ريزيد، فرصت مي کند اطلاعات قبلي را پردازش و دسته بندي کند و در نتيجه حالتان خوب مي شود؛ پس گوش کنيد و از همين فردا شروع کنيد. همچنين در هر بار آزمون دادن به نتايج مفيدي مي رسيد؛ به طور مثال به اين نتيجه مي رسيد که تست هاي شمارشي املا و زبان فارسي را نزديد، تست هاي ژنتيک گياهي را نزديد و بهتر است فلان مبحث را کار کنيد. به اين مي گويند فرا شناخت يعني در هر درس تکليف تان با خودتان روشن مي شود که کجاها را بخوانيد، کجاها را نخوانيد.

توصيه اي براي 30 روز مانده به کنکور
در 30 روز مانده به کنکور 10 تا 15 آزمون سراسري را از منابع موجود در بازار تهيه کنيد و در شبيه ترين شرايط به آزمون از خودتان آزمون بگيريد. بعد از هر آزمون 5/1 تا 2 روز را به رفع اشکال اختصاص دهيد و تست هاي غلط و نزده را رفع اشکال کنيد و اگر لازم شد، هر جايي را که يادتان رفته است با آرامش دوباره بخوانيد.